Bancontact fuseert met Payconiq België | RetailDetail

Bancontact fuseert met Payconiq België

Bancontact fuseert met Payconiq België
shutterstock

Payconiq België en Bancontact slaan de handen in elkaar en gaan in de toekomst samen innovaties ontwikkelen op vlak van elektronische betalingen. Daarnaast treden ook BNP Paribas Fortis en AXA toe als aandeelhouders.

Payconiq by Bancontact

Samen met Belfius, ING en KBC zijn er zo vijf banken die zich achter het nieuwe fusiebedrijf zetten. Dankzij de fusie wordt de technologie van Payconiq, dat een mobiele betaalapp aanbiedt, samengevoegd met de naambekendheid en expertise van Bancontact.

 

De fusie moet in het tweede kwartaal van 2018 afgerond worden, maar voorlopig zal er weinig veranderen voor gebruikers van Bancontact en Payconiq. Beide apps blijven ook naast elkaar bestaan en aan de bankkaarten en automaten van Bancontact verandert momenteel niets. In de toekomst komt er wel een eengemaakte app ‘Payconiq by Bancontact’.

 

De fusie van de twee bedrijven is het gevolg van de hoge vlucht die mobiele betalingen momenteel nemen. Steeds meer consumenten kiezen er immers voor om contactloos te betalen met hun smartphone, maar ze hebben daarbij ook de keuze uit verschillende apps, waardoor ze niet altijd weten welke nu de beste is. Door de handen in elkaar te slaan, hopen Payconiq en Bancontact de markt samen te veroveren.

 

Bij Unizo klinkt er alvast tevredenheid over de fusie van de twee bedrijven. “Het is goed om te zien dat er nu consolidaties aan de gang zijn, waarbij ontwikkelaars van elektronische betaalsystemen de krachten bundelen en hun systemen integreren in één gezamenlijke app, zoals in dit geval 'Payconiq by Bancontact'”, aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. De ondernemersvereniging hoopt dat de consolidatie ook zal bijdrage den tot het verder verlagen van de transactiekosten voor elektronische betalingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.