"Europese plastictaks voegt weinig toe"

"Europese plastictaks voegt weinig toe"

"Europese plastictaks voegt weinig toe"
Shutterstock

Ook Europa doet nu zijn duit in het zakje om de plasticberg te verkleinen, al hoopt het met zijn belasting op verpakkingsplastic ook het eigen budget op te krikken. In België kan het voorstel alvast op weinig enthousiasme rekenen.

 

Plastictaks

De strijd tegen plastic staat wereldwijd bovenaan de politieke agenda en dat heeft ook Europa inmiddels begrepen: in zijn meerjarenbegroting voor de periode 2021-2027 neemt de Europese Commissie een taks op die lidstaten moeten doorstorten voor plastic dat ze niet recycleren. Met een heffing van 0,8 euro per kilo zou dat de eigen middelen van de Commissie jaarlijks aandikken met zo'n 7 miljard euro, maar ook een bijdrage leveren aan de strijd tegen de plastic afvalberg.

 

Die strijd is sinds begin dat jaar belangrijker dan ooit, want zonder China als recyclagepartner voor plastic afval kijken veel landen aan tegen een gebrek aan eigen verwerkingscapaciteit. In Scandinavië, Nederland en Frankrijk, maar ook in Wallonië en Brussel bestaat er daarom vandaag al een verbod op het gebruik van niet-herbruikbare zakjes. Het huidige voorstel van de Commissie past binnen die trend en gaat zelfs nog een stap verder: de taks zou gelden voor alle niet-gerecycleerde plastic verpakkingen, niet enkel voor plastic zakjes en drankverpakkingen.

 

Gerecycleerd plastic ook hergebruiken

Voor milieuorganisaties gaat de voorgestelde belasting evenwel nog niet ver genoeg. "Er is nog een extra maatregel nodig die bedrijven verplicht om gerecycleerd materiaal in plaats van vers plastic te gebruiken in hun producten en verpakkingen," vindt Olivier Beys van de Bond Beter Leefmilieu: "Daarmee wordt het probleem ook aan de bron aangepakt en niet alleen aan het einde van de keten."

 

Fost Plus, de organisatie die instaat voor de selectieve ophaling van het verpakkingsafval in ons land, ziet in het voorstel geen meerwaarde voor landen als België die vandaag al goed presteren op het vlak van recyclage. Op federaal niveau is er overigens al een vergelijkbare taks van kracht: de verpakkingsheffing die voor niet-herbruikbare verpakkingen zeven keer hoger (9,86 euro in plaats van 1,41 euro) ligt dan voor herbruikbare verpakkingen. Jaarlijks levert die heffing de federale kas zo'n 320 miljoen euro op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.