Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start | RetailDetail

Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start

Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start
De categoriewinnaars van vorig jaar

De grootste Belgische consumentenverkiezing reikt in 2018 voor de dertiende keer de prestigieuze ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’-titels uit. Belgische winkelketens kunnen zich nu aanmelden om deel te nemen aan de verkiezingen.


Barometer van de retailsector

Retailers maken kans op de titels ‘Qrf Beste Winkelketen van België’, ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ en de overall titel ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’. Retail adviesbureau Q&A is initiatiefnemer van het internationale ‘Retailer of the Year’-concept, dat inmiddels in negen landen wordt georganiseerd. Qrf City Retail is als hoofdsponsor aan de Belgische verkiezingen verbonden.
 

Ruim 180.000 consumenten beoordeelden in 2017 hun favoriete winkelketens en webshops op tien verschillende criteria: Prijs, Acties en aanbiedingen, Kwaliteit van de producten, Samenstelling assortiment, Deskundigheid, Klantvriendelijkheid, Service, Uitstraling en beleving, Winkelgemak en Betrouwbaarheid.
 

Van al de categoriewinnaars won Standaard Boekhandel vorig jaar de overall titel van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ging bol.com er met de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ prijs vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 29 november in San Marco, Schelle.

 

Meten is weten

Dat de titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 58% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen te kennen en ruim 70% kent het winnaarslogo. 57% ziet het winnaarslogo als een keurmerk, 41% zou eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan zonder dit logo en voor 55% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn/haar beeld bij de winkel. 43% vindt een winkel met winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder dit logo en 31% zou een winkel met winnaarslogo sneller aanbevelen dan een winkel zonder dit logo.
 

Voor Werner Bruyns, Head of Q&A Belgium, is de verkiezing een waardevolle bron van informatie over de hele retailsector: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren.”

 

Nieuwe vakprijzen

Q&A laat niet alleen de consumenten aan het woord maar polst ook de mening van de retailers zelf.. Daarom wordt dit jaar de nieuwe vakprijs ‘Qrf Best Newcomer in Belgium’ in het leven geroepen. Vakgenoten beoordelen voor deze award de beste toetreders op de Belgische markt. 
 

De ‘Qrf Retail Sustainability Award’ zal dit jaar voor de tweede keer uitgereikt worden. Vakgenoten kunnen de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid benoemen. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten, de uiteindelijke winnaar vast. JBC won vorig jaar als eerste deze vakprijs.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.