Nieuwe Lidl in Oostkamp vandaag dicht door staking

Nieuwe Lidl in Oostkamp vandaag dicht door staking

Nieuwe Lidl in Oostkamp vandaag dicht door staking
Foto: Lidl

Lidl opende een week geleden nog een nieuw filiaal in Oostkamp, maar vandaag blijven de deuren van de vestiging al toe. Vakbond LBC-NVK is niet tevreden met de hoge werkdruk bij de supermarktketen en wil met de staking een duidelijk signaal geven.

Dreigen met ontslag

Aanleiding voor de stakingsactie bij de gloednieuwe Lidl in Oostkamp, bij Brugge, is het “schrikbewind” dat de Lidl-directie zou voeren in de regio: werknemers worden volgens vakbond LBC-NVK bedreigd met ontslag als ze niet aan de verwachtingen van het management voldoen. “De werkdruk ligt te hoog en er is een gebrek aan sociale dialoog,” zegt LBC-NVK-secretaris Johan Lippens: “We klagen de situatie al langer aan, maar het ontslag van een werknemer in een ander filiaal was voor ons de druppel.”

 

De stakingspost trekt de vakbond op aan de deuren van de Lidl in Oostkamp, die nog maar een week open is en waar vooralsnog geen ontslagen vielen. Maar ook hier is volgens Lippens nu al duidelijk dat de werkdruk te hoog ligt: “Het personeel krijgt de tijd niet om te wennen aan een nieuw filiaal en moet meteen op volle toeren draaien. Dreigen met ontslag lijkt ons zeker hier geen goed personeelsbeleid.”

 

De supermarktketen zelf ontkent de aantijgingen en reageert dat het altijd openstaat voor dialoog, zowel met het personeel als de bonden. Later vandaag plant Lidl alvast een overleg met de vakbond en het personeel van de keten in de regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.