Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk | RetailDetail

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk
Shutterstock

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

 

4.500 banen weg in Frankrijk

Eind januari kondigde CEO Alexandre Bompard een grote reorganisatie aan bij Carrefour. Op de Parijse hoofdzetel zouden 2400 banen worden geschrapt via vrijwillig vertrek en tegelijk zouden 273 voormalige Dia-discountwinkels in Frankrijk sluiten of worden verkocht. Daarbij zijn nog eens 2100 banen betrokken.

 

Na de stakingen van eind maart zijn de onderhandelingen in een stroomversnelling geraakt. De medewerkers van de Dia-winkels die Carrefour niet heeft kunnen verkopen, krijgen “drie volwaardige jobvoorstellen, waarvan minstens twee binnen de Carrefour-groep, en dat zo dicht mogelijk bij huis”, zo zijn bonden en directie overeengekomen.

 

De medewerkers die het bedrijf vrijwillig verlaten, genieten “financiële begeleidende maatregelen” boven op wat reeds voorzien was in de geldende collectieve arbeidsovereenkomsten en de bedrijfsakkoorden. Dat moet de betrokkenen helpen om “een persoonlijk project in de vorm van een job in loondienst of de oprichting van een bedrijf” te realiseren. Ook over vervroegde pensionering zijn afspraken gemaakt.

 

Drie vakbonden (FO, CGC en CFTC) hebben de akkoorden ondertekend, twee niet (CFDT en CGT). Maar aangezien de ondertekenaars een meerderheid van personeelsleden vertegenwoordigen, treden beide akkoorden in werking vanaf 1 juli, na groen licht van de arbeidsadministratie.

 

Sociaal overleg gestart bij Carrefour België

In België zijn ze nog lang niet zo ver: dinsdag hebben bonden en directie pas voor het eerst rond de tafel gezeten. Het werd een aftastend gesprek dat in een constructieve sfeer verliep, zo viel na afloop te horen. “We willen begrijpen wat de directie wenst en we hebben onze eisen overgemaakt”, zei Myriam Delmée van de socialistische vakbond Setca (BBTK).

 

Op 3 mei staat een ondernemingsraad gepland. De bonden verwachten dan meer informatie en antwoorden “om onderhandelingen te starten met een concrete en begrijpbare basis”. Bij Carrefour België staan 1233 banen op de tocht, maar volgens de recentste berichten zouden 191 banen alsnog gered kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.