Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize

Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize

Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize
Foto: AholdDelhaize

De laatste aandeelhoudersvergadering van Dick Boer als CEO bij Ahold Delhaize verliep woeliger dan gedacht. Aanleiding: de discussie over de ‘beschermingswal’ die de supermarktgigant moet beschermen tegen vijandige overnames.

 

‘Gifpil’ drukt op de koers

De hamvraag op de aandeelhoudersvergadering was: wie beslist over het al dan niet verlengen van die fameuze ‘beschermingswal’, in de wandelgangen ook wel ‘gifpil’ genoemd. Het antwoord is klaar en duidelijk: het bestuur van Ahold Delhaize zelf.

 

Tot groot ongenoegen van flink wat aandeelhouders, die vinden dat ze buitenspel worden gezet. Zij vinden dat Ahold Delhaize twee jaar lang liet uitschijnen dat de aandeelhoudersvergadering zou kunnen stemmen over een verlenging van de beschermingsconstructie. Maar eind februari hield het bedrijf plotseling voor dat het een zaak van het management was.

 

De hele discussie draait rond de optie die de Stichting Continuïteit Ahold Delhaize momenteel heeft om cumulatief zogeheten ‘preferente’ aandelen te verwerven ‑ dat zijn aandelen waaraan meer rechten verbonden zijn ‑ wanneer bijvoorbeeld een ongewenste koper zich aanbiedt voor Ahold Delhaize. Op die manier kan de Stichting een ongewenste overname afblokken. Maar, zo stellen tal van aandeelhouders, een dergelijke constructie drukt op de aandelenkoers en schrikt overnamekandidaten af. Bij de stemming haalden ze echter bakzeil.

 

Wouter Kolk benoemd

Over de aanstelling van Wouter Kolk in het topmanagement was veel minder onenigheid: de topman van Albert Heijn, sinds kort operationeel directeur van Nederland en België, wordt volgend jaar operationeel directeur voor Europa. Liefst 99,88% van de aandeelhouders ging daarmee akkoord.

 

Voor Dick Boer, die 7 jaar CEO was van de distributeur en onder wiens leiding Ahold huwde met Delhaize, was het meteen de laatste aandeelhoudersvergadering. Hij wordt op 1 juli opgevolgd door de Nederlander Frans Muller. Op de aandeelhoudersvergadering van volgend jaar zal de verlening van Mullers mandaat met vier jaar op de agenda staan. De ex-baas van Delhaize zal dan in totaal zes jaar kunnen aanblijven als CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.