Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op | RetailDetail

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op
© Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

 

Verschil in toekomstverwachtingen

Het vertrek van Meijer werd zopas bekendgemaakt via een persbericht van de Blokker-holding, dat spreekt over "uiteenlopende verwachtingen tussen de aandeelhouders, de Raad van Commissarissen en hemzelf over de snelheid van de veranderingen en de onderliggende financiële resultaten." Meijer zou nog wel twee maanden aanblijven om zijn opvolger Michel Witteveen (momenteel voorzitter van diezelfde raad van commissarissen) in te werken. 

 

Vorig jaar besliste de Blokker-holding om enkel de gelijknamige keten te houden en de andere ketens te verkopen. De directie lijkt nu ontevreden over de snelheid waarmee de strategiewijziging plaatsvindt, valt op te maken uit het persbericht. Meijer werkte sinds 2015 voor Blokker en was iets meer dan twee jaar lang voorzitter van de raad van bestuur bij de holding. In augustus 2017 nam hij daar ook de taak van directievoorzitter van de Blokker-keten bij: ook die taak gaat nu naar Witteveen.

 

Strategiewijziging

De topman van Blokker België-Luxemburg, Bernd Bosch, is gisteren al opgestapt. Dat vernam de redactie van RetailDetail in de wandelgangen. Op zijn LinkedIn-profiel zijn ook alle verwijzingen naar het Nederlandse bedrijf weggehaald

 

RetailDetail-stichter Jorg Snoeck is echter niet verrast: hij ziet het als een "voorbode op de cijfers die Blokker in de komende weken gaat (moeten) presenteren." De overname van de best presterende Xenos-winkels door Casa was een veeg teken, meent Snoeck: "De belofte was dat, indien de eerste resultaten succesvol bleken, Casa ook de andere winkels van Xenos zou overnemen. Gebeurt dat niet, dan heeft Casa de beste winkels kunnen uitkiezen en blijft Blokker zitten met de slechtst presterende. Daar gaan ze ook geen overnemer meer voor vinden, want binnen dat segment is er gewoon een overschot aan winkels."

 

Momenteel heeft Blokker nog vijf winkelformules in handen (naast Blokker zijn dat ook Maxi Toys, Marskramer, Big Bazar en een deel van Xenos). Het bedrijf is actief in acht landen en haalt dankzij de 13.000 werknemers in 1400 winkels een omzet van net geen twee miljard euro (cijfers voor 2016). De keten werd in 1896 opgericht en nam bijna precies een jaar geleden afscheid van het laatste lid van de stichtersfamilie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.