Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens
Shutterstock

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

 

Voor het eerst CO2-norm op komst

Minder dan een maand vóór de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens wil invoeren, hebben 35 grote spelers uit de brede transportsector een brief geschreven aan Juncker & co. Daarin vragen multinationals als Carrefour, Ikea, Nestlé en Unilever, lokale spelers als Colruyt maar ook transportfirma’s gesteund door de Belgische vakfederatie van transporteurs Febetra dat de CO2-uitstoot met 24% teruggedrongen zou worden ten opzichte van de situatie van 2019.

 

Bij monde van haar Europese beroepsfederatie ACEA heeft de vrachtwagensector al laten weten geen bezwaar te hebben tegen een CO2-norm, “zolang die maar realistisch is”. Zij schuiven een verlaging met 16% naar voren tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7% tegen 2025. “Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is”, aldus nog ACEA.

 

Initiatiefnemer en drijvende kracht achter de brief, de ngo Transport & Environment, lacht het voorstel van de sector weg als “totaal onaanvaardbaar”. Volgens T&E komt dat gewoon neer op een status quo ten opzichte van wat de sector vandaag al doet. De ngo wijst erop dat de totale transportsector “Europa’s grootste klimaatprobleem” is, verantwoordelijk voor 27% van de totale CO2-uitstoot. De vrachtwagens alleen nemen daarvan een vierde voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.