Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens
Shutterstock

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

 

Voor het eerst CO2-norm op komst

Minder dan een maand vóór de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens wil invoeren, hebben 35 grote spelers uit de brede transportsector een brief geschreven aan Juncker & co. Daarin vragen multinationals als Carrefour, Ikea, Nestlé en Unilever, lokale spelers als Colruyt maar ook transportfirma’s gesteund door de Belgische vakfederatie van transporteurs Febetra dat de CO2-uitstoot met 24% teruggedrongen zou worden ten opzichte van de situatie van 2019.

 

Bij monde van haar Europese beroepsfederatie ACEA heeft de vrachtwagensector al laten weten geen bezwaar te hebben tegen een CO2-norm, “zolang die maar realistisch is”. Zij schuiven een verlaging met 16% naar voren tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7% tegen 2025. “Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is”, aldus nog ACEA.

 

Initiatiefnemer en drijvende kracht achter de brief, de ngo Transport & Environment, lacht het voorstel van de sector weg als “totaal onaanvaardbaar”. Volgens T&E komt dat gewoon neer op een status quo ten opzichte van wat de sector vandaag al doet. De ngo wijst erop dat de totale transportsector “Europa’s grootste klimaatprobleem” is, verantwoordelijk voor 27% van de totale CO2-uitstoot. De vrachtwagens alleen nemen daarvan een vierde voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.