Geraakt Hema niet verkocht? | RetailDetail

Geraakt Hema niet verkocht?

Geraakt Hema niet verkocht?
Foto: Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema, die sinds september in de etalage staat, geraakt maar moeilijk verkocht. Geïnteresseerde partijen vinden de keten te duur. Eerdere verkooppogingen mislukten ook al. 

 

Twee overnamekandidaten naar tweede ronde

Eigenaar Lion Capital heeft Hema in september vorig jaar voor de derde keer te koop gezet, na twee eerdere gefaalde pogingen in 2011 en 2014. Ook nu verloopt het verkoopproces moeizaam, meent het Financieele Dagblad te weten van ingewijden. 


Nog twee potentiële kopers zouden in de running zijn: het Britse Clayton Dubilier & Rice en een consortium van de Nederlandse investeerdersgroepen Gilde en Alpinvest gingen begin dit jaar door naar de tweede ronde, meent de zakenkrant. De vraagprijs, die naar verluidt tussen het miljard en 1,3 miljard euro ligt, zouden de betrokkenen echter te hoog vinden.


Hema investeert vandaag fors in verdere groei, vooral in het buitenland, met een nieuw internationaal winkelconcept en kleinere vestigingen op convenience-locaties zoals luchthavens en stations. In de Benelux alleen al investeerde de retailer zo 12 miljoen euro vorig jaar.

 

Vraagtekens bij potentieel

Er weerklinken desalniettemin twijfels over het potentieel van Hema, dat jarenlang verliezen leed, maar vorig jaar in zijn derde kwartaal voor het eerst weer voorzichtige winst kon boeken. Financieel zit de warenhuisketen nog met een stevige schuldenberg, volgens het FD veroorzaakt doordat Lion Capital de eigen overname door Hema liet terugbetalen in de vorm van dure leningen. Ook zou Hema amper nog eigen vastgoed hebben.


Ook de toenemende concurrentie is een bron van zorgen: Hema zit steeds meer gevangen tussen populaire non-fooddiscountketens aan de onderkant van de markt en luxewarenhuizen aan de andere markt anderzijds, om het nog maar niet te hebben over de onlineconcurrentie. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.