Geraakt Hema niet verkocht? | RetailDetail

Geraakt Hema niet verkocht?

Geraakt Hema niet verkocht?
Foto: Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema, die sinds september in de etalage staat, geraakt maar moeilijk verkocht. Geïnteresseerde partijen vinden de keten te duur. Eerdere verkooppogingen mislukten ook al. 

 

Twee overnamekandidaten naar tweede ronde

Eigenaar Lion Capital heeft Hema in september vorig jaar voor de derde keer te koop gezet, na twee eerdere gefaalde pogingen in 2011 en 2014. Ook nu verloopt het verkoopproces moeizaam, meent het Financieele Dagblad te weten van ingewijden. 


Nog twee potentiële kopers zouden in de running zijn: het Britse Clayton Dubilier & Rice en een consortium van de Nederlandse investeerdersgroepen Gilde en Alpinvest gingen begin dit jaar door naar de tweede ronde, meent de zakenkrant. De vraagprijs, die naar verluidt tussen het miljard en 1,3 miljard euro ligt, zouden de betrokkenen echter te hoog vinden.


Hema investeert vandaag fors in verdere groei, vooral in het buitenland, met een nieuw internationaal winkelconcept en kleinere vestigingen op convenience-locaties zoals luchthavens en stations. In de Benelux alleen al investeerde de retailer zo 12 miljoen euro vorig jaar.

 

Vraagtekens bij potentieel

Er weerklinken desalniettemin twijfels over het potentieel van Hema, dat jarenlang verliezen leed, maar vorig jaar in zijn derde kwartaal voor het eerst weer voorzichtige winst kon boeken. Financieel zit de warenhuisketen nog met een stevige schuldenberg, volgens het FD veroorzaakt doordat Lion Capital de eigen overname door Hema liet terugbetalen in de vorm van dure leningen. Ook zou Hema amper nog eigen vastgoed hebben.


Ook de toenemende concurrentie is een bron van zorgen: Hema zit steeds meer gevangen tussen populaire non-fooddiscountketens aan de onderkant van de markt en luxewarenhuizen aan de andere markt anderzijds, om het nog maar niet te hebben over de onlineconcurrentie. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.