Groei Alibaba boven verwachting | RetailDetail

Groei Alibaba boven verwachting

Groei Alibaba boven verwachting
Shutterstock.com

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

 

Consumptiegroei

In de eerste drie maanden van 2018 (het laatste kwartaal van het boekjaar van het bedrijf) steeg de omzet bij Alibaba Group met 61% tot 9,9 miljard dollar (8,3 miljard euro). De winst daalde wel met een derde tot 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro), door de investeringen in groei-initiatieven voor de lange termijn, zegt CEO Daniel Zhang in een persbericht.

 

“Met de verdere uitrol van onze New Retail strategie ontwikkelt ons e-commerceplatform zich tot de leidende retailinfrastructuur van China. Tijdens het afgelopen jaar hebben we ook onze inspanningen verdubbeld inzake technologieontwikkeling, cloudcomputing, logistiek, digitaal entertainment en lokale diensten, zodat we klaar zijn om de consumptiegroei in China en andere opkomende markten op te vangen.”

 

Over het volledige boekjaar steeg de omzet met 58% tot 39,9 miljard dollar (net geen 34 miljard euro). Ook in het fiscale jaar 2019 verwacht de groep te groeien met 60%. Alibaba zet steeds meer in op offline retail (met ketens als Hema, Tmall Supermart en Intime), is met Lazada ook actief in Zuid-Oost Azië, en heeft op zijn marktplaatsen nu al 552 miljoen actieve gebruikers in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.