Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

 

(Nog heel even) 513 brillenwinkels

Hans Anders blijft groeien, zo blijkt uit de jaarcijfers van de brillenketen over 2017. De omzet klom van 192 miljoen euro in 2016 tot 203,7 miljoen euro, een stijging met 6%. Daarbij tekende de groep ‑ sinds april vorig jaar eigendom van investeringsfonds 3i ‑ groei op in alle productsegmenten: (zonne)brillen, contactlenzen en hoorapparaten.

 

De groep opende vorig jaar 12 eigen winkels en 17 in franchising, wat het totale aantal verkooppunten op 513 brengt in Nederland, België, Zweden (Direkt Optik) en Frankrijk.

 

Al is er intussen een eind gekomen aan dat Franse avontuur: Hans Anders heeft zijn 60 Franse winkels verkocht aan de familie Abittan, die onder meer eigenaar is van optiekketen Acuitis. Hans Anders richt zich op het ‘value for money’-segment, en dat is in Frankrijk een moeilijk verhaal: doordat consumenten er hoge vergoedingen van hun verzekeraar krijgen, kiezen ze vaker voor een montuur uit de hogere prijsklasse. Het vertrek uit Frankrijk ‑ de verkoop wordt nog deze maand afgerond ‑ kost de brillenketen naar eigen zeggen zo’n 6% omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.