Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

 

(Nog heel even) 513 brillenwinkels

Hans Anders blijft groeien, zo blijkt uit de jaarcijfers van de brillenketen over 2017. De omzet klom van 192 miljoen euro in 2016 tot 203,7 miljoen euro, een stijging met 6%. Daarbij tekende de groep ‑ sinds april vorig jaar eigendom van investeringsfonds 3i ‑ groei op in alle productsegmenten: (zonne)brillen, contactlenzen en hoorapparaten.

 

De groep opende vorig jaar 12 eigen winkels en 17 in franchising, wat het totale aantal verkooppunten op 513 brengt in Nederland, België, Zweden (Direkt Optik) en Frankrijk.

 

Al is er intussen een eind gekomen aan dat Franse avontuur: Hans Anders heeft zijn 60 Franse winkels verkocht aan de familie Abittan, die onder meer eigenaar is van optiekketen Acuitis. Hans Anders richt zich op het ‘value for money’-segment, en dat is in Frankrijk een moeilijk verhaal: doordat consumenten er hoge vergoedingen van hun verzekeraar krijgen, kiezen ze vaker voor een montuur uit de hogere prijsklasse. Het vertrek uit Frankrijk ‑ de verkoop wordt nog deze maand afgerond ‑ kost de brillenketen naar eigen zeggen zo’n 6% omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.