Hema sluit 2017 af met recordomzet en kwartaalwinst | RetailDetail

Hema sluit 2017 af met recordomzet en kwartaalwinst

Hema sluit 2017 af met recordomzet en kwartaalwinst
Foto: Hema

Hema heeft, na jarenlange verliezen, in haar vierde kwartaal voor de tweede keer op rij winst geboekt. Ook over de jaaromzet is de warenhuisketen tevreden: het haalde een recordomzet van 1.235,5 miljoen euro, een stijging van 3,5%.

 

Verlies loopt op door verkoopplannen Lion Capital

Investeringen in internationale groei en online werpen vruchten af, verduidelijkt Hema haar jaarresultaten. De Nederlandse warenhuisketen tekende in 2017 een omzetgroei van 3,5% op. Winst boekte het in het voorbije jaar nog niet, de verliezen namen integendeel toe: het nettoverlies kwam uit op 30,9 miljoen euro ten opzichte van 26,2 miljoen euro verlies een jaar eerder. 


Liefst 23 miljoen euro daarvan wijst het evenwel toe aan “eenmalige lasten in verband met de herfinanciering en de verkenning van de strategische opties”. Lees: de plannen van eigenaar Lion Capital om Hema te verkopen, kosten de retailer handenvol geld en die blijken overigens ook nog niet zeer succesvol.


Toch toont Hema zich tevreden: in alle landen waarin de retailer actief is, ging de omzet omhoog, net als “in alle belangrijke productcategorieën”. Op like-for-like-basis, in winkels die al langer dan een jaar bestaan, steeg de omzet met 2,1%. De online omzet nam in 2017 zelfs met 31% toe.

 

In het vierde kwartaal van 2017 nam de netto-omzet met 3,8% toe tot 356,9 miljoen euro en kwam de nettowinst voor de tweede keer op rij boven nul uit op 6,0 miljoen euro. Het was van 2012 geleden dat de retailer nog eens winst boekte. 

 

Internationale groei en hogere marges

“We kunnen terugkijken op een sterk jaar waarin we veel hebben bereikt. In de eerste helft van 2017 hebben we het opruimprogramma om overtollige voorraden te reduceren afgerond. De extra omzet die het opruimprogramma in de afgelopen jaren genereerde, hebben we weten vast te houden. Tegelijkertijd wordt deze omzet behaald tegen hogere marges”, zegt Hema-topman Tjeerd Jegen in een persverklaring.


In de komende periode wil Hema zich verder blijven concentreren op het verbeteren van de brutomarge. Het verwacht ook de internationale expansie te versnellen door nog nieuwe winkels te openen in zowel bestaande als nieuwe markten: in 2018 trekt de keten voor het eerst naar Oostenrijk en het Midden-Oosten.


Al in 2017 groeide het internationale winkelnetwerk met een recordaantal van 25 winkels: 20 winkels in Frankrijk, drie in Spanje, één in België en één in Duitsland. Dat laatste land was meteen ook de sterkste groeimarkt voor Hema vorig jaar (+23,9%), gevolgd door Frankrijk met 20,4%. In 2018 plant Hema nog 30 tot 35 winkels te openen buiten de Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.