Hogere omzet GrandVision door overnames

Hogere omzet GrandVision door overnames

Hogere omzet GrandVision door overnames
Shutterstock

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Gedeeltelijk herstel

De Nederlandse optiekketen herstelt tijdens het eerste kwartaal van 2018 slechts ten dele van de groeivertraging die ze eind vorig jaar liet optekenen: de omzet steeg met 8%, een fractie beter dan de 6,1% tijdens het vierde kwartaal van 2017, tot 913 miljoen euro. Voor die groei tekenen vooral de overnames van Tesco Opticians (Verenigd Koninkrijk) en Visilab (Zwitserland), die GrandVision het voorbije jaar afrondde. Het moederbedrijf van optiekketens als Pearle en GrandOptical wijst vooral de zwakkere resultaten in Noord-Europa aan als oorzaak van de trage groei, want in Mexico, Oost-Europa en Turkije deed GrandVision het wel goed.

 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalt de operationele winst met 9 miljoen euro tot 87 miljoen euro, al neemt het bedrijfsresultaat (ebitda) wel toe met 1%. 

 

GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en rekent ook op het effect van overnames om de omzet verder te laten groeien in 2018. Op middellange termijn verwacht het bedrijf een omzetgroei van zo'n 5% te kunnen voorleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.