Hogere omzet GrandVision door overnames

Hogere omzet GrandVision door overnames

Hogere omzet GrandVision door overnames
Shutterstock

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Gedeeltelijk herstel

De Nederlandse optiekketen herstelt tijdens het eerste kwartaal van 2018 slechts ten dele van de groeivertraging die ze eind vorig jaar liet optekenen: de omzet steeg met 8%, een fractie beter dan de 6,1% tijdens het vierde kwartaal van 2017, tot 913 miljoen euro. Voor die groei tekenen vooral de overnames van Tesco Opticians (Verenigd Koninkrijk) en Visilab (Zwitserland), die GrandVision het voorbije jaar afrondde. Het moederbedrijf van optiekketens als Pearle en GrandOptical wijst vooral de zwakkere resultaten in Noord-Europa aan als oorzaak van de trage groei, want in Mexico, Oost-Europa en Turkije deed GrandVision het wel goed.

 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalt de operationele winst met 9 miljoen euro tot 87 miljoen euro, al neemt het bedrijfsresultaat (ebitda) wel toe met 1%. 

 

GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en rekent ook op het effect van overnames om de omzet verder te laten groeien in 2018. Op middellange termijn verwacht het bedrijf een omzetgroei van zo'n 5% te kunnen voorleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.