Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over | RetailDetail

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over
© Larich / Shutterstock.com

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

 

Nog wel wat struikelstenen

Helemaal rond is de deal nog niet: pas binnen een week zou het zo ver zijn en de voorwaarden kunnen dus nog steeds wijzigen (en zo een verkoop toch nog onmogelijk maken), aldus insiders. Bovendien moeten mededingingsautoriteiten hun zegen nog geven, al was precies dat mogelijk de grote struikelsteen voor het rivaliserende bod van Amazon. Bloomberg meldt immers dat de raad van bestuur van Flipkart vreesde dat een fusie tussen de nummers één en twee in India sowieso een njet zou krijgen van de bevoegde instanties.

 

De overname door rivalen Walmart en Google zou een smadelijke nederlaag zijn voor Amazon, dat vorige week met een genereus bod probeerde een voet tussen de deur te krijgen in India. Analisten wezen dan ook op het belang van het op één na grootste land ter wereld voor Amazon, nadat het bedrijf eerder al zijn nederlaag moest toegeven op 's werelds allergrootste markt: in China zijn Alibaba en JD.com namelijk onaantastbaar - en Walmarkt kocht zichzelf twee jaar geleden al in bij die laatste.

 

Voor Walmart is het dan weer een bekroning van de erg risicovolle strategie om alles in te zetten op de Indiase markt. Om fondsen daarvoor bijeen te krijgen, verkochten de Amerikanen onlangs zelfs hun Britse keten Asda aan Sainsbury's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.