Walmart wil – letterlijk – vliegende winkelmedewerkers inzetten | RetailDetail

Walmart wil – letterlijk – vliegende winkelmedewerkers inzetten

Walmart wil – letterlijk – vliegende winkelmedewerkers inzetten
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Walmart vraagt een patent aan om drones in de winkel te laten vliegen. De Amerikaanse retailreus wil drones klanten laten helpen in de warenhuizen: shoppers kunnen de vliegende winkelmedewerkers de weg vragen of iets laten nakijken in de winkelrekken.

 

Stuur een vliegende winkelmedewerker

Is een product in de aanbieding nog voorradig in de winkel? Hoeveel kostte die schuimwijn nu weer en was die duurder dan de rosé? In plaats van het zelf te gaan zoeken doorheen de lange winkelgangen van het grootwarenhuis, vliegen drones er bij Walmart in de toekomst misschien voor je op af.


Zoals robots op de winkelvloer al her en der doen, overweegt Walmart om ook drones in te zetten voor klantenservice op de winkelvloer. Dat blijkt uit een nieuwe patentaanvraag van de retailer. Met hun smartphone zouden shoppers een drone kunnen roepen, die hen dan helpt door hen te begeleiden naar een product in het schap of iets voor hen te gaan (op)zoeken. Net zoals fysieke winkelmedewerkers nu doen.

 

Drones met scherm of projector

“As een gebruiker bijvoorbeeld navigatiehulp naar een item van de virtuele boodschappenlijst op zijn mobiele apparaat heeft gevraagd, kan een computer de vliegende drone besturen zodat deze de gebruiker naar de locatie van het geselecteerde item gidst”, staat volgens MediaPost onder meer te lezen in de patentaanvraag. 


Ook geluiden en audio-output zijn voorzien om Walmart-shoppers te gidsen. De drone zou zelfs een beeld of filmpje kunnen projecteren dat de weg wijst. Bovendien is het de bedoeling dat klanten de drones naar een bepaald product kunnen sturen om de meest actuele prijs te checken. 


Om dat allemaal mogelijk te maken, denkt Walmart er over na verschillende types drones te ontwikkelen voor verschillende taken. Zo zullen er zijn met schermen, maar ook met luidsprekers en projectoren. 


Robots scannen de voorraad al

Voor alle duidelijkheid: het gaat nog maar om patentaanvragen, het is lang niet zeker dat Walmart de toepassingen ook echt gaat ontwikkelen, laat staan ze in gebruik zal nemen. In de technologische wedloop proberen grote bedrijven vooral zo snel mogelijk zoveel mogelijk innovaties op hun naam te zetten, vooraleer de concurrentie ermee vandoor gaat.


Vandaag heeft de Amerikaanse retailer wel al robots in vijftig winkels in dienst, die de winkelrekken scannen. Ze bewegen snel heen en weer tussen de rek en controleren ondertussen de inventaris van alle producten die ze voorbijkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.