Google betreedt elektronische boekenmarkt.

Internetreus Google bereidt zich voor op de lancering van een eigen online boekenwinkel, eind dit jaar in de VS. Daarna zal Google Editions in het eerste kwartaal van volgend jaar ook in de rest van de wereld worden aangeboden. Google Editions wil de e-boekenmarkt openbreken. Dit moet gebeuren dankzij het open ‘read anywhere’-model.

 

Historiek.
Het hele verhaal rondom de online boekenwinkel, waarmee Google de concurrentie aangaat met onder andere Amazon.com, is nu al aan de gang sinds oktober 2009. Toen kondigde Google de dienst aan op de Frankfurter Buchmesse.

 

Het project dat ze initieel deze zomer wouden lanceren, stuitte echter op verschillende technische en wettelijke obstakels. Nu deze problemen van de baan zijn, staat Google Editions niets meer in de weg.


Volgens diverse berichten heeft Google inmiddels contracten gesloten met een behoorlijk aantal uitgevers en boekwinkels. De verwachting is dat het eerste aanbod van de nieuwe boekwinkel daardoor uit zo'n 500.000 titels zal bestaan.

 

Het aanbod zou weliswaar sterk verschillen van dat van bestaande online-boekenhandels. Het zullen vooral recentere boeken zijn.

 

Google Editions opvallend ‘open’.

De dienst zou toelaten boeken rechtstreeks bij Google of andere online-verkopers aan te schaffen en ze aan een online bibliotheek toe te voegen die zou verbonden worden aan een persoonlijke Google-rekening.

 

Individuele boekwinkels en uitgevers kunnen de dienst ook op hun eigen website aanbieden, waarbij ze vervolgens zelf een deel van de opbrengst krijgen. Veel onafhankelijke boekwinkels beschouwen Google Editions dan ook als de uitgelezen kans om een rol te spelen op het gebied van e-books.

 

De e-book dienst wordt door de Google-woordvoerder Gabriel Stricker "device agnostici" genoemd. Dat houdt in dat je de boeken op elk internet-apparaat zult kunnen lezen. Google kiest voor een formaat dat op de Kindle kan worden gelezen, maar kiest ook voor het ePub-formaat dat Apple op de iPad gebruikt.

 

Hoewel Editions een goede manier is om boeken online te ontsluiten, staat de dienst los van het Google Book Search-project, waarbij allerlei boeken worden ingescand om daarna doorzoekbaar te worden gemaakt. Het idee daarachter was dat boeken die niet meer werden bijgedrukt, online beschikbaar zouden worden.

 

We kunnen besluiten dat Amazon.com met Google Editions een geduchte tegenstander zal krijgen. Amazon zet zich dan ook al schrap voor een tegenaanval. In breder perspectief zal het de markt van digitale boeken nochtans alleen maar interessanter maken.

 

Internetreus Google bereidt zich voor op de lancering van een eigen online boekenwinkel, eind dit jaar in de VS. Daarna zal Google Editions in het eerste kwartaal van volgend jaar ook in de rest van de wereld worden aangeboden. Google Editions wil de e-boekenmarkt openbreken. Dit moet gebeuren dankzij het open ‘read anywhere’-model.

 

Historiek.
Het hele verhaal rondom de online boekenwinkel, waarmee Google de concurrentie aangaat met onder andere Amazon.com, is nu al aan de gang sinds oktober 2009. Toen kondigde Google de dienst aan op de Frankfurter Buchmesse.

 

Het project dat ze initieel deze zomer wouden lanceren, stuitte echter op verschillende technische en wettelijke obstakels. Nu deze problemen van de baan zijn, staat Google Editions niets meer in de weg.


Volgens diverse berichten heeft Google inmiddels contracten gesloten met een behoorlijk aantal uitgevers en boekwinkels. De verwachting is dat het eerste aanbod van de nieuwe boekwinkel daardoor uit zo'n 500.000 titels zal bestaan.

 

Het aanbod zou weliswaar sterk verschillen van dat van bestaande online-boekenhandels. Het zullen vooral recentere boeken zijn.

 

Google Editions opvallend ‘open’.

De dienst zou toelaten boeken rechtstreeks bij Google of andere online-verkopers aan te schaffen en ze aan een online bibliotheek toe te voegen die zou verbonden worden aan een persoonlijke Google-rekening.

 

Individuele boekwinkels en uitgevers kunnen de dienst ook op hun eigen website aanbieden, waarbij ze vervolgens zelf een deel van de opbrengst krijgen. Veel onafhankelijke boekwinkels beschouwen Google Editions dan ook als de uitgelezen kans om een rol te spelen op het gebied van e-books.

 

De e-book dienst wordt door de Google-woordvoerder Gabriel Stricker "device agnostici" genoemd. Dat houdt in dat je de boeken op elk internet-apparaat zult kunnen lezen. Google kiest voor een formaat dat op de Kindle kan worden gelezen, maar kiest ook voor het ePub-formaat dat Apple op de iPad gebruikt.

 

Hoewel Editions een goede manier is om boeken online te ontsluiten, staat de dienst los van het Google Book Search-project, waarbij allerlei boeken worden ingescand om daarna doorzoekbaar te worden gemaakt. Het idee daarachter was dat boeken die niet meer werden bijgedrukt, online beschikbaar zouden worden.

 

We kunnen besluiten dat Amazon.com met Google Editions een geduchte tegenstander zal krijgen. Amazon zet zich dan ook al schrap voor een tegenaanval. In breder perspectief zal het de markt van digitale boeken nochtans alleen maar interessanter maken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

17/07/2017

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Kopen.nl heeft een nieuwe eigenaar gevonden

13/07/2017

De domeinnaam Kopen.nl, die in handen was van de curatoren van Macintosh, heeft met YoungMinded een nieuwe eigenaar gevonden. Dat is ook het bedrijf achter vergelijkingssite GSMacties.nl.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Back to top