Google vindt concept voor aanval op Facebook.

altTechneuten van Google denken een manier te hebben gevonden om gebruikers van Facebook los te weken. Het ziet ernaar uit dat Google op enig moment een hap wil nemen uit de groep met 500 miljoen gebruikers van profielensite Facebook. Google is eigenaar van profielensite Orkut, maar dat heeft nooit mogen rekenen op een internationaal groot gevolg. Afgelopen jaar bracht het een soort Twitter-dienst uit onder de naam Buzz maar ook dat vindt weinig navolging.


Sinds enkele weken waart het gerucht rond als zou het bedrijf tegen eind 2010 een Facebook-kloon willen uitbrengen onder de naam Google Me, maar verder dan meldingen uit indirecte bronnen gaan die indicaties niet.

Uit een presentatie van eerder deze week wordt echter duidelijk dat de mogelijke bouw van een eigen profielensite niet van Googles agenda is verdwenen.

Paul Adams van Google vertelde op een conferentie wat hij denkt dat Facebook verkeerd doet. Of, anders gezegd, waar Google de achilleshiel van ‘s werelds grootste profielensite ziet. Adams is ‘user research lead’ in het UX team, wat verantwoordelijk is voor het ontwerp van hoe gebruikers een webdienst beleven en gebruiken. Hij werkt aan Buzz en Youtube en verdiepte zich afgelopen maanden intensief in sociale netwerken.

De kern van zijn betoog is dat een gebruiker van profielensites nooit een en dezelfde persoon is. Afhankelijk van de sociale context hebben mensen altijd wisselde banden met en percepties van elkaar. De relatie tot een werkgever is anders dan die tot een familielid of tot iemand die ze net tijdens een buitenlandse reis hebben ontmoet. Facebook scheert alle contacten over een kam. Fout, volgens Adams.

In zijn presentatie illustreerde hij dat onder meer met onderstaande afbeeldingen:

alt

 

alt





Daarnaast wordt de waarde van ‘bekende’ Twitteraars en Facebook-gebruikers sterk overschat. Hun invloedssferen rijken in Adams’ optiek minder ver dan wordt aangenomen. Het oordeel van echte vrienden weegt zwaarder dan de stem van een onbekende bekende internetter:

alt

Sociale kringen zijn volgens hem ook kleiner dan nu algemeen wordt aangenomen. Mensen hebben gemiddeld tussen de 4 tot 6 vriendengroepen en tussen de 2 en 6 échte vrienden.

Google verdiept zich vanuit sociologisch én designperspectief zichtbaar met veel energie in de vraag hoe sociale netwerken functioneren. Of en, zo ja, wanneer het daadwerkelijk een eigen alternatief voor Facebook publiceert is niet bekend.

 

Bron : emerce  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top