Google vindt concept voor aanval op Facebook.

altTechneuten van Google denken een manier te hebben gevonden om gebruikers van Facebook los te weken. Het ziet ernaar uit dat Google op enig moment een hap wil nemen uit de groep met 500 miljoen gebruikers van profielensite Facebook. Google is eigenaar van profielensite Orkut, maar dat heeft nooit mogen rekenen op een internationaal groot gevolg. Afgelopen jaar bracht het een soort Twitter-dienst uit onder de naam Buzz maar ook dat vindt weinig navolging.


Sinds enkele weken waart het gerucht rond als zou het bedrijf tegen eind 2010 een Facebook-kloon willen uitbrengen onder de naam Google Me, maar verder dan meldingen uit indirecte bronnen gaan die indicaties niet.

Uit een presentatie van eerder deze week wordt echter duidelijk dat de mogelijke bouw van een eigen profielensite niet van Googles agenda is verdwenen.

Paul Adams van Google vertelde op een conferentie wat hij denkt dat Facebook verkeerd doet. Of, anders gezegd, waar Google de achilleshiel van ‘s werelds grootste profielensite ziet. Adams is ‘user research lead’ in het UX team, wat verantwoordelijk is voor het ontwerp van hoe gebruikers een webdienst beleven en gebruiken. Hij werkt aan Buzz en Youtube en verdiepte zich afgelopen maanden intensief in sociale netwerken.

De kern van zijn betoog is dat een gebruiker van profielensites nooit een en dezelfde persoon is. Afhankelijk van de sociale context hebben mensen altijd wisselde banden met en percepties van elkaar. De relatie tot een werkgever is anders dan die tot een familielid of tot iemand die ze net tijdens een buitenlandse reis hebben ontmoet. Facebook scheert alle contacten over een kam. Fout, volgens Adams.

In zijn presentatie illustreerde hij dat onder meer met onderstaande afbeeldingen:

alt

 

alt





Daarnaast wordt de waarde van ‘bekende’ Twitteraars en Facebook-gebruikers sterk overschat. Hun invloedssferen rijken in Adams’ optiek minder ver dan wordt aangenomen. Het oordeel van echte vrienden weegt zwaarder dan de stem van een onbekende bekende internetter:

alt

Sociale kringen zijn volgens hem ook kleiner dan nu algemeen wordt aangenomen. Mensen hebben gemiddeld tussen de 4 tot 6 vriendengroepen en tussen de 2 en 6 échte vrienden.

Google verdiept zich vanuit sociologisch én designperspectief zichtbaar met veel energie in de vraag hoe sociale netwerken functioneren. Of en, zo ja, wanneer het daadwerkelijk een eigen alternatief voor Facebook publiceert is niet bekend.

 

Bron : emerce  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top