Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top