Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top