Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail | RetailDetail

Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.