Grando Keukens zet zich schrap voor België

Grando Keukens is een bekende franchiseorganisatie in Nederland, die ook al jaren stilletjes aanwezig in is België. Nu vinden ze het echter hoog tijd om die stilte doorbreken. Gedreven door de sterke ambities van eigenaren Ronald Van Pelt en niemand minder dan De Mandemakers Groep, branden ze van  ambities om een sterke uitrol te doen in België. Ze willen snel gaan en zoeken volop keukenondernemers die mee op de kar willen springen.


Bertrand Mignot – decennialang divisiedirecteur geweest van Electrolux  en door mede-eigenaar Ronald Van Pelt aangezocht om België te leiden – doet de Belgische aspiraties van de keukenspecialist uit de doeken.

Grando Keukens klinkt in België vrij onbekend in de oren, in Nederland is dat allesbehalve het geval.

Grando Keukens heeft in Nederland al een lange bestaansgeschiedenis. De keukenketen werd opgericht door Roland Van Pelt, een oude rot in het keukenvak met ruim 25 jaar ervaring als directeur bij verschillende enseignes. Voor Grando is Van Pelt een samenwerking aangegaan met De Mandemakers Groep.


Aangezien De Mandemakers Groep toch een gewichtige groep is met meer dan 400 keukenzaken in Nederland en het buitenland, vormt het partnership met De Mandemakers Groep een heel goede ondersteuning voor Grando. Vandaag hebben we in Nederland al een kleine 50 vestigingen.
Uit dat partnership is naast Grando overigens nog een andere keten ontstaan, die SVEA heet. Ook SVEA komt weldra op de Belgische markt. Zo komt er een SVEA in Aartselaar, aan de Boomsesteenweg. Maar eerst is het hier mijn taak Grando een duwtje in de rug te geven.

U bent speciaal aangetrokken om Grando Keukens in België te lanceren?

Vergis u niet, in België is Grando al 12 à 13 jaar aanwezig. De eerste winkel kwam er in Roeselare. Daarna volgden rustig aan zes andere vestigingen op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Nu wordt het groeitempo echter gevoelig verhoogd. En daarom ben ik er inderdaad bijgeroepen.


Ik ben 31 jaar commercieel directeur geweest bij Electrolux. Eind juni heb ik de groep verlaten om op prepensioen te gaan. Net voor mijn vertrek heeft Roland Van Pelt, van Grando Keukens, mij echter gecontacteerd. Hij heeft mij gevraagd mijn expertise in de keukenmarkt aan te wenden om Grando Keukens uit te breiden in België. Ik ben dan bij Grando begonnen in oktober, na eerst alles even netjes op papier te zetten.


Het objectief is om in België echt grondig uit te breiden. Nu ben ik met name volop bezig met het zoeken naar nieuwe inplantingen, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Er liggen momenteel 8 à 10 dossiers op tafel voor nieuwe winkels. Dat bestaat zowel uit bestaande keukenzaken die onder de Grando-vlag willen komen, alsook uit nieuwe inplantingen met kandidaat-franchisenemers.

Zijn er al concrete resultaten van uw werk bij Grando zichtbaar?

Intussen hebben we reeds onder andere een prachtig nieuw pand gevonden in Zaventem. Die zaak heeft een hele goeie ligging, pal tegenover de IKEA en met een oppervlakte van een kleine 1.000m². Daar opent dus een mooie, gloednieuwe Grando vestiging. De opening van de winkel in Zaventem voorzien voor 27 mei. Ze zijn er op dit moment volop aan het monteren.


Zaventem is ook reeds een eerste stap naar het Franstalige landsgedeelte. Hoewel Zaventem natuurlijk een beetje op de grens ligt, is Grando tot nu toe enkel aanwezig in het Nederlandstalige gebied. Binnen zetten we evenwel voet aan wal in Wallonië. Maar daarover verneemt u binnenkort meer.

Is Grando Keukens niet gewoon nog een pion van De Mandemakers Groep in diens veroveringsplan voor België?

Nee hoor, de verschillende enseignes van Mandemakers vormen niet één pakket. Het is geen ondeelbaar geheel. Grando is apart, SVEA is apart en De Mandemakers Groep staat ook op zichzelf. Ieder werkt op zijn eigen manier.
Er zijn connecties tussen de groepen, maar we werken helemaal zelfstandig. De logistiek en marketing van Grando Keukens staat bijvoorbeeld helemaal los van De Mandemakers Groep. Mandemakers heeft zijn eigen logistiek systeem, net zoals Grando. Wel zijn er financiële interacties en gedeelde belangen tussen de bedrijven, met name gericht op de centrale Europese aankoop.

Is er dan geen gevaar voor of kannibalisme?

Vraag het maar aan de cijfers. De Mandemakers Groep heeft liefst zeven verschillende enseignes in Nederland. Iedereen heeft zijn eigen positionering, wat zorgt voor een gezond evenwicht. Zo staat Mandemakers stevig in de markt.


Ook in België is er nog plaats voor spelers in het minder hoge segment. We zitten midden in het vaarwater van lager gepositioneerde ketens, waaronder die van Mandemakers. De zon schijnt voor iedereen!


De groei op de Belgische keukenmarkt is bovendien erg positief ten opzichte van andere landen. De Belgische keukenmarkt is overigens altijd positief.  Zoals we weten, heeft de Belg een baksteen in de maag. Dus alles wat te maken heeft met het huis vindt gretige afname in België. De keuken is het kloppend hart van het huis geworden. De thuishaard is simpelweg de keuken tegenwoordig.

Komt Grando Keukens naar België omdat de keukenketen in Nederland aan zijn plafond zit?

Er is nog groei in Nederland. Al moet je eerlijk toegeven dat het daar natuurlijk wel moeilijker wordt, door het feit dat we er toch al 50 zaken hebben. Exacte groeicijfers ken ik niet, maar ik weet wel dat er nog vier vestigingen opengaan in Nederland op heel korte termijn. De groei neemt er misschien een minder hoge vaart, het neemt niet weg dat ze stabiel en zeker is.


Grando wil zich profileren in het middenhoge segment: design maar toch betaalbaar. Is dat geen moeilijke positie om je in te profileren?

Nee, toch niet. Op de Belgische keukenmarkt is een grote vraag naar mooie keukens, naar grote keukens. De keukens zijn in België bijvoorbeeld veel groter dan in Nederland, omdat de huizen in Nederland wat kleiner zijn. De prijs voor een Grando keuken vertrekt vanaf 8.000 euro tot ongeveer 15.000 euro.


De mensen hier geven makkelijk 10 à 15.000 euro of zelfs meer uit aan hun keuken. Het hangt ook een beetje van het imago van de zaak zelf af (dus van de individuele franchisenemers), maar als je een keukenzaak als die in Kortrijk of Roeselare neemt, is daar de gemiddelde verkochte keuken rond de 20 à 25.000 euro waard. Grando Keukens situeert zich dus strategisch op het middenhoge segment, wat ruimte biedt om zich aan te passen aan de individuele wensen van de klant.

Grando Keukens is een 100% samenwerkingsmodel.

Grando is inderdaad puur een dienstenbedrijf. Het levert dus eigenlijk alle verschillende diensten aan de zelfstandige ondernemers, zowel logistiek als administratief. Ook op het gebied van reclame en het uitrekenen van bestekken neemt Grando alles voor zijn rekening. Zo ontnemen we alle lasten, en kan de ondernemer zich volledig toespitsen op de verkoop. Dat laatste is zijn engagement.


We zoeken daarom dynamische, zelfstandige ondernemers die door ons begeleid willen worden. We nemen ze bij de hand om hun eigen zaak uit te bouwen, zonder alle rompslomp die daarmee normaal gepaard gaat. Zo is er bijvoorbeeld een uitgewerkt concept voor alle panden. We tonen er grote keukens met veel ruimte, die de klant onmiddellijk tonen dat ze bij Grando hun stoutste keukendromen kunnen realiseren.


Ons profiel van ondernemers zijn mensen die willen zelfstandig zijn, en daar toch ook een klein beetje kapitaal voor opzij hebben gelegd. Een startkapitaal van rond de 50.000 à 100.000 euro is ideaal. Het overige wordt gefinancierd door de banken, of eventueel door Grando zelf. Indien nodig kunnen we de franchisenemers ook financieel ondersteunen. Het belangrijkste is de kwaliteit van de ondernemer.


Het zijn zowel mensen die van een volledig ander vak komen als mensen die ook uit de keukenwereld stammen. Zolang ze maar gemotiveerd zijn samen met Grando de Belgische markt te veroveren. Er is namelijk nog plaats voor ons in België! En die plaats moeten we nu dringend innemen.

Is het makkelijk om nieuwe kandidaten te vinden in België?

Goed, gemakkelijk is het niet. Je moet goede mensen hebben. In feite heb je twee kanalen om je netwerk uit te breiden: ofwel krijgt een bestaande zelfstandige papa-mama-zaak nood aan de steun van een sterke organisatie, ofwel wil een ondernemer iets starten met de hulp van Grando. Frequent zijn die starters mensen die bijvoorbeeld al tussen de 40 en 50 jaar oud zijn en die ervaring hebben in een groot bedrijf, maar nu een eigen zaak willen.


Door de schaalgrootte staat Grando heel sterk op het vlak van aankoop, dus alleen al in aankoop zien bestaande winkeliers in de keukensector hun voordeel. Ook kunnen ze bouwen op de naam en expertise van de organisatie, en hebben ze steeds de garantie van vooruitzichten in het bedrijf. Al onze vestigingen zijn dan ook heel rendabele zaken.

Merkt u een verschil in samenwerkingsbereidheid tussen België en Nederland?

Ik denk van niet. Er zijn volgens mij even veel goede ondernemers in België als in Nederland. Misschien is het wat makkelijker in Nederland ondernemers te vinden, dat wel, door het feit dat Grando er een grotere bekendheid en historiek heeft. In Nederland is Grando al goed gekend.
Toch zie ik zowel in Vlaanderen als in Wallonië dat ook in België de keukenspecialisten en -professionelen Grando al kennen. Ze verwelkomen en herkennen Grando Keukens onmiddellijk als een nieuwe opportuniteit. In de keukenwereld is de markt al goed gedekt, maar er is nog plaats voor een speler als Grando in het middenhoge segment. Dat zien ze.

De woonsector heeft het vaak moeilijk. Is het voor de keukenbranche een gunstig klimaat op dit moment?

Het is geen gemakkelijk klimaat, maar wij ondervinden die problemen niet. De sleutel tot succes is specialist zijn in je vak. Dat vraagt organisatie, ondersteuning en kennis van de markt. Maar als je de markt goed kent, als je specialist bent in de keukenwereld, is dat geen enkel probleem.
Een keukendistributeur doet een klein beetje aan small engineering, hé. Je moet alles samenbrengen: de kasten, de stoelen, de kranen en eventueel zelfs de verlichting. Dat moet allemaal samengesteld worden van verschillende leveranciers, correct worden besteld en netjes als één geheel bij de klant worden geleverd. Als je een efficiënte organisatie hebt, is dat echter geen enkel probleem.

Hoe verloopt bij jullie de samenwerking met leveranciers?

Waar ze in doe-het-zelfsector vaak klagen over de samenwerking met leveranciers,  ervaren wij van leverancierszijde geen enkel probleem. Als je denkt dat De Mandemakers Groep toch 1.000 keukens per week verkoopt, dan moeten we wel op goede leveranciers kunnen bouwen. We kiezen er in dat opzicht voor om met een klein aantal vaste leveranciers in Duitsland te werken. Eén van onze voornaamste Duitse leveranciers is Häcker en Bauformat, heel bekwame en goed georganiseerde keukenleveranciers.

 

Bovendien hebben we een uitgebreide eigen productie. Grando Keukens werkt met een eigen productie bij het Duitse Pronorm, een producent die tot de groep Mandemakers behoort. Het laat een efficiënte en bijzonder nauwe samenwerking toe.

Grando Keukens lijkt prat te gaan op zijn logistiek.

Inderdaad, levering en logistiek is één van de diensten die Grando Keukens zijn franchisenemers biedt.


Het logistiek centrum bevindt zich dichtbij Eindhoven. Dat betekent feitelijk dat alle leveranciers, zij het van keukens of van elektro, voor alle Grandozaken – ook voor België – daar in Nederland leveren. Vervolgens wordt vanuit het logistieke centrum rechtstreeks bij de consument geleverd. De afspraken worden dus gemaakt door het logistieke centrum: zij contacteren de klant en gaan leveren. Meestal is dat de dag voordat de monteur de keuken komt installeren. Alles wordt dus centraal geregeld vanuit het logistiek centrum.


Wat is daar het voordeel van? Dat de ondernemer zich daar niks van hoeft aan te trekken, zal ik maar zo zeggen. Anders vraagt dat specifiek personeel en een hoop geregel. Voor een bepaalde prijs wordt die zorg gevrijwaard. Het is ook een voordeel voor hem, anders moet hij dat zelf nog gaan regelen en een stapelplaats hebben. Dat wordt door Grando allemaal voor hem geregeld.


Ook als er af en toe iets moet worden teruggenomen, doet het logistiek centrum dat zonder probleem. Het personeel is perfect opgeleid voor die taken, omdat ze zich exclusief op de leveringen et cetera toespitsen. Zo hebben we voor Wallonië – waar Grando binnenkort zijn eerste stapjes zet – al Franstalige chauffeurs. Alles wordt op die manier gepersonaliseerd aan het Belgische verhaal.

Hoe kan de groei in België in de toekomst versneld worden?

We zijn in volle groei. Zoals ik zeg, ik ben hier nu mee bezig sinds oktober en heb al ongeveer tien dossiers. De eigenaren – de heren Van Pelt en Mandemakers – zijn heel tevreden met het verloop tot nu toe. Ze hadden niet durven hopen dat het zo snel zou gaan.


Het doel is toch naar een totaal van een twintigtal vestigingen te gaan voor het einde van dit lopend jaar. Binnen een maand zitten we aan een kleine tien Grando Keukens, en dan moet twintig wel haalbaar zijn. Al is het natuurlijk moeilijk om daar precieze cijfers op te plakken. We zijn in ieder geval helemaal tevreden en erg positief. Ook over de markt.

 

 

Meer: Belgie prioriteit voor keukengigant Ben Mandemakers 

Grando Keukens is een bekende franchiseorganisatie in Nederland, die ook al jaren stilletjes aanwezig in is België. Nu vinden ze het echter hoog tijd om die stilte doorbreken. Gedreven door de sterke ambities van eigenaren Ronald Van Pelt en niemand minder dan De Mandemakers Groep, branden ze van  ambities om een sterke uitrol te doen in België. Ze willen snel gaan en zoeken volop keukenondernemers die mee op de kar willen springen.


Bertrand Mignot – decennialang divisiedirecteur geweest van Electrolux  en door mede-eigenaar Ronald Van Pelt aangezocht om België te leiden – doet de Belgische aspiraties van de keukenspecialist uit de doeken.

Grando Keukens klinkt in België vrij onbekend in de oren, in Nederland is dat allesbehalve het geval.

Grando Keukens heeft in Nederland al een lange bestaansgeschiedenis. De keukenketen werd opgericht door Roland Van Pelt, een oude rot in het keukenvak met ruim 25 jaar ervaring als directeur bij verschillende enseignes. Voor Grando is Van Pelt een samenwerking aangegaan met De Mandemakers Groep.


Aangezien De Mandemakers Groep toch een gewichtige groep is met meer dan 400 keukenzaken in Nederland en het buitenland, vormt het partnership met De Mandemakers Groep een heel goede ondersteuning voor Grando. Vandaag hebben we in Nederland al een kleine 50 vestigingen.
Uit dat partnership is naast Grando overigens nog een andere keten ontstaan, die SVEA heet. Ook SVEA komt weldra op de Belgische markt. Zo komt er een SVEA in Aartselaar, aan de Boomsesteenweg. Maar eerst is het hier mijn taak Grando een duwtje in de rug te geven.

U bent speciaal aangetrokken om Grando Keukens in België te lanceren?

Vergis u niet, in België is Grando al 12 à 13 jaar aanwezig. De eerste winkel kwam er in Roeselare. Daarna volgden rustig aan zes andere vestigingen op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Nu wordt het groeitempo echter gevoelig verhoogd. En daarom ben ik er inderdaad bijgeroepen.


Ik ben 31 jaar commercieel directeur geweest bij Electrolux. Eind juni heb ik de groep verlaten om op prepensioen te gaan. Net voor mijn vertrek heeft Roland Van Pelt, van Grando Keukens, mij echter gecontacteerd. Hij heeft mij gevraagd mijn expertise in de keukenmarkt aan te wenden om Grando Keukens uit te breiden in België. Ik ben dan bij Grando begonnen in oktober, na eerst alles even netjes op papier te zetten.


Het objectief is om in België echt grondig uit te breiden. Nu ben ik met name volop bezig met het zoeken naar nieuwe inplantingen, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Er liggen momenteel 8 à 10 dossiers op tafel voor nieuwe winkels. Dat bestaat zowel uit bestaande keukenzaken die onder de Grando-vlag willen komen, alsook uit nieuwe inplantingen met kandidaat-franchisenemers.

Zijn er al concrete resultaten van uw werk bij Grando zichtbaar?

Intussen hebben we reeds onder andere een prachtig nieuw pand gevonden in Zaventem. Die zaak heeft een hele goeie ligging, pal tegenover de IKEA en met een oppervlakte van een kleine 1.000m². Daar opent dus een mooie, gloednieuwe Grando vestiging. De opening van de winkel in Zaventem voorzien voor 27 mei. Ze zijn er op dit moment volop aan het monteren.


Zaventem is ook reeds een eerste stap naar het Franstalige landsgedeelte. Hoewel Zaventem natuurlijk een beetje op de grens ligt, is Grando tot nu toe enkel aanwezig in het Nederlandstalige gebied. Binnen zetten we evenwel voet aan wal in Wallonië. Maar daarover verneemt u binnenkort meer.

Is Grando Keukens niet gewoon nog een pion van De Mandemakers Groep in diens veroveringsplan voor België?

Nee hoor, de verschillende enseignes van Mandemakers vormen niet één pakket. Het is geen ondeelbaar geheel. Grando is apart, SVEA is apart en De Mandemakers Groep staat ook op zichzelf. Ieder werkt op zijn eigen manier.
Er zijn connecties tussen de groepen, maar we werken helemaal zelfstandig. De logistiek en marketing van Grando Keukens staat bijvoorbeeld helemaal los van De Mandemakers Groep. Mandemakers heeft zijn eigen logistiek systeem, net zoals Grando. Wel zijn er financiële interacties en gedeelde belangen tussen de bedrijven, met name gericht op de centrale Europese aankoop.

Is er dan geen gevaar voor of kannibalisme?

Vraag het maar aan de cijfers. De Mandemakers Groep heeft liefst zeven verschillende enseignes in Nederland. Iedereen heeft zijn eigen positionering, wat zorgt voor een gezond evenwicht. Zo staat Mandemakers stevig in de markt.


Ook in België is er nog plaats voor spelers in het minder hoge segment. We zitten midden in het vaarwater van lager gepositioneerde ketens, waaronder die van Mandemakers. De zon schijnt voor iedereen!


De groei op de Belgische keukenmarkt is bovendien erg positief ten opzichte van andere landen. De Belgische keukenmarkt is overigens altijd positief.  Zoals we weten, heeft de Belg een baksteen in de maag. Dus alles wat te maken heeft met het huis vindt gretige afname in België. De keuken is het kloppend hart van het huis geworden. De thuishaard is simpelweg de keuken tegenwoordig.

Komt Grando Keukens naar België omdat de keukenketen in Nederland aan zijn plafond zit?

Er is nog groei in Nederland. Al moet je eerlijk toegeven dat het daar natuurlijk wel moeilijker wordt, door het feit dat we er toch al 50 zaken hebben. Exacte groeicijfers ken ik niet, maar ik weet wel dat er nog vier vestigingen opengaan in Nederland op heel korte termijn. De groei neemt er misschien een minder hoge vaart, het neemt niet weg dat ze stabiel en zeker is.


Grando wil zich profileren in het middenhoge segment: design maar toch betaalbaar. Is dat geen moeilijke positie om je in te profileren?

Nee, toch niet. Op de Belgische keukenmarkt is een grote vraag naar mooie keukens, naar grote keukens. De keukens zijn in België bijvoorbeeld veel groter dan in Nederland, omdat de huizen in Nederland wat kleiner zijn. De prijs voor een Grando keuken vertrekt vanaf 8.000 euro tot ongeveer 15.000 euro.


De mensen hier geven makkelijk 10 à 15.000 euro of zelfs meer uit aan hun keuken. Het hangt ook een beetje van het imago van de zaak zelf af (dus van de individuele franchisenemers), maar als je een keukenzaak als die in Kortrijk of Roeselare neemt, is daar de gemiddelde verkochte keuken rond de 20 à 25.000 euro waard. Grando Keukens situeert zich dus strategisch op het middenhoge segment, wat ruimte biedt om zich aan te passen aan de individuele wensen van de klant.

Grando Keukens is een 100% samenwerkingsmodel.

Grando is inderdaad puur een dienstenbedrijf. Het levert dus eigenlijk alle verschillende diensten aan de zelfstandige ondernemers, zowel logistiek als administratief. Ook op het gebied van reclame en het uitrekenen van bestekken neemt Grando alles voor zijn rekening. Zo ontnemen we alle lasten, en kan de ondernemer zich volledig toespitsen op de verkoop. Dat laatste is zijn engagement.


We zoeken daarom dynamische, zelfstandige ondernemers die door ons begeleid willen worden. We nemen ze bij de hand om hun eigen zaak uit te bouwen, zonder alle rompslomp die daarmee normaal gepaard gaat. Zo is er bijvoorbeeld een uitgewerkt concept voor alle panden. We tonen er grote keukens met veel ruimte, die de klant onmiddellijk tonen dat ze bij Grando hun stoutste keukendromen kunnen realiseren.


Ons profiel van ondernemers zijn mensen die willen zelfstandig zijn, en daar toch ook een klein beetje kapitaal voor opzij hebben gelegd. Een startkapitaal van rond de 50.000 à 100.000 euro is ideaal. Het overige wordt gefinancierd door de banken, of eventueel door Grando zelf. Indien nodig kunnen we de franchisenemers ook financieel ondersteunen. Het belangrijkste is de kwaliteit van de ondernemer.


Het zijn zowel mensen die van een volledig ander vak komen als mensen die ook uit de keukenwereld stammen. Zolang ze maar gemotiveerd zijn samen met Grando de Belgische markt te veroveren. Er is namelijk nog plaats voor ons in België! En die plaats moeten we nu dringend innemen.

Is het makkelijk om nieuwe kandidaten te vinden in België?

Goed, gemakkelijk is het niet. Je moet goede mensen hebben. In feite heb je twee kanalen om je netwerk uit te breiden: ofwel krijgt een bestaande zelfstandige papa-mama-zaak nood aan de steun van een sterke organisatie, ofwel wil een ondernemer iets starten met de hulp van Grando. Frequent zijn die starters mensen die bijvoorbeeld al tussen de 40 en 50 jaar oud zijn en die ervaring hebben in een groot bedrijf, maar nu een eigen zaak willen.


Door de schaalgrootte staat Grando heel sterk op het vlak van aankoop, dus alleen al in aankoop zien bestaande winkeliers in de keukensector hun voordeel. Ook kunnen ze bouwen op de naam en expertise van de organisatie, en hebben ze steeds de garantie van vooruitzichten in het bedrijf. Al onze vestigingen zijn dan ook heel rendabele zaken.

Merkt u een verschil in samenwerkingsbereidheid tussen België en Nederland?

Ik denk van niet. Er zijn volgens mij even veel goede ondernemers in België als in Nederland. Misschien is het wat makkelijker in Nederland ondernemers te vinden, dat wel, door het feit dat Grando er een grotere bekendheid en historiek heeft. In Nederland is Grando al goed gekend.
Toch zie ik zowel in Vlaanderen als in Wallonië dat ook in België de keukenspecialisten en -professionelen Grando al kennen. Ze verwelkomen en herkennen Grando Keukens onmiddellijk als een nieuwe opportuniteit. In de keukenwereld is de markt al goed gedekt, maar er is nog plaats voor een speler als Grando in het middenhoge segment. Dat zien ze.

De woonsector heeft het vaak moeilijk. Is het voor de keukenbranche een gunstig klimaat op dit moment?

Het is geen gemakkelijk klimaat, maar wij ondervinden die problemen niet. De sleutel tot succes is specialist zijn in je vak. Dat vraagt organisatie, ondersteuning en kennis van de markt. Maar als je de markt goed kent, als je specialist bent in de keukenwereld, is dat geen enkel probleem.
Een keukendistributeur doet een klein beetje aan small engineering, hé. Je moet alles samenbrengen: de kasten, de stoelen, de kranen en eventueel zelfs de verlichting. Dat moet allemaal samengesteld worden van verschillende leveranciers, correct worden besteld en netjes als één geheel bij de klant worden geleverd. Als je een efficiënte organisatie hebt, is dat echter geen enkel probleem.

Hoe verloopt bij jullie de samenwerking met leveranciers?

Waar ze in doe-het-zelfsector vaak klagen over de samenwerking met leveranciers,  ervaren wij van leverancierszijde geen enkel probleem. Als je denkt dat De Mandemakers Groep toch 1.000 keukens per week verkoopt, dan moeten we wel op goede leveranciers kunnen bouwen. We kiezen er in dat opzicht voor om met een klein aantal vaste leveranciers in Duitsland te werken. Eén van onze voornaamste Duitse leveranciers is Häcker en Bauformat, heel bekwame en goed georganiseerde keukenleveranciers.

 

Bovendien hebben we een uitgebreide eigen productie. Grando Keukens werkt met een eigen productie bij het Duitse Pronorm, een producent die tot de groep Mandemakers behoort. Het laat een efficiënte en bijzonder nauwe samenwerking toe.

Grando Keukens lijkt prat te gaan op zijn logistiek.

Inderdaad, levering en logistiek is één van de diensten die Grando Keukens zijn franchisenemers biedt.


Het logistiek centrum bevindt zich dichtbij Eindhoven. Dat betekent feitelijk dat alle leveranciers, zij het van keukens of van elektro, voor alle Grandozaken – ook voor België – daar in Nederland leveren. Vervolgens wordt vanuit het logistieke centrum rechtstreeks bij de consument geleverd. De afspraken worden dus gemaakt door het logistieke centrum: zij contacteren de klant en gaan leveren. Meestal is dat de dag voordat de monteur de keuken komt installeren. Alles wordt dus centraal geregeld vanuit het logistiek centrum.


Wat is daar het voordeel van? Dat de ondernemer zich daar niks van hoeft aan te trekken, zal ik maar zo zeggen. Anders vraagt dat specifiek personeel en een hoop geregel. Voor een bepaalde prijs wordt die zorg gevrijwaard. Het is ook een voordeel voor hem, anders moet hij dat zelf nog gaan regelen en een stapelplaats hebben. Dat wordt door Grando allemaal voor hem geregeld.


Ook als er af en toe iets moet worden teruggenomen, doet het logistiek centrum dat zonder probleem. Het personeel is perfect opgeleid voor die taken, omdat ze zich exclusief op de leveringen et cetera toespitsen. Zo hebben we voor Wallonië – waar Grando binnenkort zijn eerste stapjes zet – al Franstalige chauffeurs. Alles wordt op die manier gepersonaliseerd aan het Belgische verhaal.

Hoe kan de groei in België in de toekomst versneld worden?

We zijn in volle groei. Zoals ik zeg, ik ben hier nu mee bezig sinds oktober en heb al ongeveer tien dossiers. De eigenaren – de heren Van Pelt en Mandemakers – zijn heel tevreden met het verloop tot nu toe. Ze hadden niet durven hopen dat het zo snel zou gaan.


Het doel is toch naar een totaal van een twintigtal vestigingen te gaan voor het einde van dit lopend jaar. Binnen een maand zitten we aan een kleine tien Grando Keukens, en dan moet twintig wel haalbaar zijn. Al is het natuurlijk moeilijk om daar precieze cijfers op te plakken. We zijn in ieder geval helemaal tevreden en erg positief. Ook over de markt.

 

 

Meer: Belgie prioriteit voor keukengigant Ben Mandemakers 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top