Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Keurmerk EuroSafeShop in handen van Stichting WebwinkelKeur

22/05/2017

De Stichting WebwinkelKeur heeft het keurmerk EuroSafeShop overgenomen. De Stichting IECA, dat EuroSafeShop in handen had, staakt daarbij ook meteen al zijn activiteiten. WebwinkelKeur heeft dankzij de overname al meer dan 4.500 leden.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

LVMH lanceert eigen multimerkenwebshop

11/05/2017

Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

10/05/2017

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Back to top