Groupon halveert omzet en ziet COO vertrekken

Groupon, de bekendste website voor kortingsacties bij lokale handelaars en dienstenleveranciers, heeft het vertrek aangekondigd van zijn nummer 2, Margo Georgiadis. Tegelijk heeft de firma haar omzet van het voorbije half jaar herzien: die ligt nu ruim de helft lager dan het cijfer dat Groupon een maand geleden bekendmaakte.

COO keert terug naar Google

“Na vijf maanden bij Groupon heeft Margo Georgiadis, onze COO, beslist om terug te keren naar haar vorige werkgever, Google, in een nieuwe functie als presidente voor Noord- en Zuid-Amerika”, schrijft oprichter en grote baas Andrew Mason op de bedrijfsblog. Pittig detail: Georgiadis’ voorganger in die functie had er ook al na één jaar de brui aan gegeven. Daarmee ziet Groupon dus twee COO’s in hetzelfde jaar vertrekken.


Toch zegt Andrew Mason dat het huidige team sterk genoeg staat en dat het vertrek van Georgiadis geen impact zal hebben op het bedrijf. Mason zal zelf een groot deel van de verantwoordelijkheden van de ex-COO op zich nemen.

Omzet ruim gehalveerd

Tegelijk raakte ook het nieuws bekend dat Groupon zijn omzetcijfer in het document voor de veelbesproken beursintroductie meer dan gehalveerd heeft. Groupon gewaagt nu van 688 miljoen dollar (ruwweg een half miljard euro) over de eerste helft van dit jaar, in plaats van de 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro)die het bedrijf in het document een maand eerder nog naar voren schoof.


De bonnetjessite spreekt van een “boekhoudkundige wijziging”, maar het is een publiek geheim - zo schrijft The Wall Street Journal - dat Groupon hiermee ingaat op een eis van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Die wil dat Groupon voortaan alleen de eigen netto-inkomsten als omzet boekt in plaats van ook de inkomsten mee te tellen uit de dagelijkse kortingsdeals die het internetbedrijf meteen naar zijn partners doorstort, zoals Groupon dat tot nu toe deed.


Tegelijk werd ook het nettoverlies licht herzien, van 205 naar 204 miljoen dollar (zowat 150 miljoen euro). In dezelfde periode een jaar eerder boekte Groupon een verlies van ‘maar’ 27,4 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Nog deze herfst naar de beurs?

Of de firma met hoofdzetel in Chicago nu de toestemming zal krijgen om naar de beurs te trekken en, zo ja, wanneer het Groupon-aandeel voor het eerst zal noteren, blijft vooralsnog koffiedik kijken. Vorige week meldde The New York Times nog dat Groupon blijft mikken op een beursintroductie deze herfst, waarbij de krant zou het bedrijf hopen op een inzameling van 25 tot 30 miljard dollar (18-22 miljard euro).


Voor Andrew Mason is er alvast haast bij, want de markt van de beursintroducties begint door de aanslepende financiële crisis op te drogen en ook de beurshype rond de internetbedrijven - de sociale media op kop - is stilaan aan het overwaaien.

Groupon, de bekendste website voor kortingsacties bij lokale handelaars en dienstenleveranciers, heeft het vertrek aangekondigd van zijn nummer 2, Margo Georgiadis. Tegelijk heeft de firma haar omzet van het voorbije half jaar herzien: die ligt nu ruim de helft lager dan het cijfer dat Groupon een maand geleden bekendmaakte.

COO keert terug naar Google

“Na vijf maanden bij Groupon heeft Margo Georgiadis, onze COO, beslist om terug te keren naar haar vorige werkgever, Google, in een nieuwe functie als presidente voor Noord- en Zuid-Amerika”, schrijft oprichter en grote baas Andrew Mason op de bedrijfsblog. Pittig detail: Georgiadis’ voorganger in die functie had er ook al na één jaar de brui aan gegeven. Daarmee ziet Groupon dus twee COO’s in hetzelfde jaar vertrekken.


Toch zegt Andrew Mason dat het huidige team sterk genoeg staat en dat het vertrek van Georgiadis geen impact zal hebben op het bedrijf. Mason zal zelf een groot deel van de verantwoordelijkheden van de ex-COO op zich nemen.

Omzet ruim gehalveerd

Tegelijk raakte ook het nieuws bekend dat Groupon zijn omzetcijfer in het document voor de veelbesproken beursintroductie meer dan gehalveerd heeft. Groupon gewaagt nu van 688 miljoen dollar (ruwweg een half miljard euro) over de eerste helft van dit jaar, in plaats van de 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro)die het bedrijf in het document een maand eerder nog naar voren schoof.


De bonnetjessite spreekt van een “boekhoudkundige wijziging”, maar het is een publiek geheim - zo schrijft The Wall Street Journal - dat Groupon hiermee ingaat op een eis van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Die wil dat Groupon voortaan alleen de eigen netto-inkomsten als omzet boekt in plaats van ook de inkomsten mee te tellen uit de dagelijkse kortingsdeals die het internetbedrijf meteen naar zijn partners doorstort, zoals Groupon dat tot nu toe deed.


Tegelijk werd ook het nettoverlies licht herzien, van 205 naar 204 miljoen dollar (zowat 150 miljoen euro). In dezelfde periode een jaar eerder boekte Groupon een verlies van ‘maar’ 27,4 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Nog deze herfst naar de beurs?

Of de firma met hoofdzetel in Chicago nu de toestemming zal krijgen om naar de beurs te trekken en, zo ja, wanneer het Groupon-aandeel voor het eerst zal noteren, blijft vooralsnog koffiedik kijken. Vorige week meldde The New York Times nog dat Groupon blijft mikken op een beursintroductie deze herfst, waarbij de krant zou het bedrijf hopen op een inzameling van 25 tot 30 miljard dollar (18-22 miljard euro).


Voor Andrew Mason is er alvast haast bij, want de markt van de beursintroducties begint door de aanslepende financiële crisis op te drogen en ook de beurshype rond de internetbedrijven - de sociale media op kop - is stilaan aan het overwaaien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top