Hema moet de duimen leggen voor Albert Heijn

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top