Hema moet de duimen leggen voor Albert Heijn

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top