Hema moet de duimen leggen voor Albert Heijn

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top