Hema moet de duimen leggen voor Albert Heijn | RetailDetail

Hema moet de duimen leggen voor Albert Heijn

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Toen Albert Heijn op de proppen kwam met het idee om zich ook op non-food te storten, begonnen ze bij Hema onmiddellijk te steigeren. Die verontwaardiging sloeg echter om in woede toen Hema een bezoekje bracht aan de winkels en er – naar hun oordeel – wel heel gelijkende producten aantrof. Hema daagde daarop AH voor de rechter wegens plagiaat, waarbij een zilveren etui als kroonbewijs moest dienen. Toch niet, oordeelde de rechter nu.

Plagiaat

Sinds februari 2011 heeft Albert Heijn aan tientallen van zijn super- of hypermarkten een uitgebreid non-foodassortiment toegevoegd. Hoewel Hema het publiekelijk vertikte om enige angst te tonen, gingen ze de vernieuwde winkels van zodra die open waren met camera’s te lijf. Naar eigen zeggen vonden ze er heel wat duidelijk gekopieerde artikelen.


In eerste instantie hebben Albert Heijn en Hema geprobeerd het geschil onderling bij te leggen, maar toen dat op niets uitdraaide, heeft de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij eind mei een rechtszaak aangespannen tegen de supermarktketen. Inzet was een zilveren etui, die volgens Hema het ultieme bewijs vormde van Albert Heijns plagiaat.

Ruzie

De rechter oordeelde daar eerder deze week echter anders over. De pennenzak zou geen kopie zijn van het Hema-product. AH hoeft de zilveren etuis dan ook niet uit de rekken te halen. Wel kan het debacle geleid hebben tot een vertrouwensbreuk tussen twee van Nederlands sterkste merken. Indien Albert Heijn nog steeds zinnens is Hema over te nemen (al lijken die speculaties steeds vaker te worden ontkracht), kan dat de grootdistributeur weleens zuur opbreken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.