Hema onder vuur in Belgische hoofddoekjes-affaire | RetailDetail

Hema onder vuur in Belgische hoofddoekjes-affaire

De Belgische regering wil dat er een onderzoek wordt ingesteld naar het ontslag van een werkneemster van de Hema in Genk die een hoofddoek droeg. Het ontslag zou tot stand zijn gekomen omdat het warenhuis te veel klachten kreeg van klanten over de vrouw met de hoofddoek.

 

Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding gevraagd de zaak juridisch onder de loep te nemen. Volgens Milquet is al herhaaldelijjk gebleken uit rechterlijke uitspraken dat vragen van klanten geen reden zijn om te discrimineren.

 

Hema zelf verschuilt zich in een officiële verklaring juist achter de gewoonten en cultuur van België. De Hema 'respecteert de Belgische gewoonten', zo staat te lezen in de officiële verklaring van het bedrijf. Volgens de Hema wordt er in België over het algemeen anders gekeken naar het dragen van een hoofddoek. 'In Nederland maakt de hoofddoek onderdeel uit van de bedrijfskleding (optioneel) en in België en Frankrijk niet.'

De Belgische regering wil dat er een onderzoek wordt ingesteld naar het ontslag van een werkneemster van de Hema in Genk die een hoofddoek droeg. Het ontslag zou tot stand zijn gekomen omdat het warenhuis te veel klachten kreeg van klanten over de vrouw met de hoofddoek.

 

Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding gevraagd de zaak juridisch onder de loep te nemen. Volgens Milquet is al herhaaldelijjk gebleken uit rechterlijke uitspraken dat vragen van klanten geen reden zijn om te discrimineren.

 

Hema zelf verschuilt zich in een officiële verklaring juist achter de gewoonten en cultuur van België. De Hema 'respecteert de Belgische gewoonten', zo staat te lezen in de officiële verklaring van het bedrijf. Volgens de Hema wordt er in België over het algemeen anders gekeken naar het dragen van een hoofddoek. 'In Nederland maakt de hoofddoek onderdeel uit van de bedrijfskleding (optioneel) en in België en Frankrijk niet.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.