Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei | RetailDetail

Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top