Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei | RetailDetail

Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.