Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top