Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei | RetailDetail

Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.