Hogere prijzen helpen detailhandel aan omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal van 2011 de omzet met 1,4 procent zien toenemen. De stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen en niet aan meerverkopen. Het volume aan verkochte goederen daalde zelfs met 1,2 procent.

Voedingsretailers meer omzet

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. In het afgelopen kwartaal moest de consument een gemiddelde prijsstijging van 2,6 procent slikken. Het was dan ook voor het eerst sinds 2010 dat het verkochte volume significant kromp. In de drie voorgaande kwartalen was het volume ongeveer gelijk gebleven als een jaar eerder.


Wel behaalden sommige winkeltypes dankzij de prijsstijgingen een duidelijke omzetgroei. Met name drogisterijen en supermarkten voerden de ranglijst aan met omzetstijgingen van respectievelijk 3,2 en 2,8 procent. Daarbij snoepten de supermarkten opnieuw omzet af van de speciaalzaken, die de omzet met 1 procent zagen afnemen.

Non-food krijgt klappen

Ook in de non-foodsector stegen de prijzen, maar dat was niet voldoende om de terugloop van de verkopen te compenseren. De textielsupermarkten, woonwinkels en winkels in consumentenelektronica moesten in vergelijking met vorig jaar aan omzet inboeten.


Opvallend is dat ook de e-commerce in de klappen deelt. De door retailexperten zo vaak bejubelde sector van postorder en internetverkoop zag zijn omzet 2,9 procent stijgen. Postorderbedrijven en e-tailers realiseren daarmee weliswaar een grotere groei dan de fysieke detailhandel, maar voelen een scherpe daling ten opzichte van de 14,6 procent groei die de branche doorheen 2010 presteerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top