Intergamma stapt in logistieke proef. | RetailDetail

Intergamma stapt in logistieke proef.

Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, start samen met fabrikanten Trendly en Akzo Nobel een proef om de logistiek te verbeteren. De bedrijven gaan onder de noemer 'samen bouwen aan het perfecte schap' veel nauwer gegevens uitwisselen om zo de verkoopprestaties te verbeteren.

 

Dit gebeurt onder de noemer van GS1 DAS. De proef maakt deel uit van een grotere operatie waarbij vanaf eind 2012 alle artikelen in de doe-het-zelf-markt via GS1 DAS moeten worden uitgewisseld. Daarmee moet een einde komen aan de handmatige invoer van artikelgegevens in retailspecifieke Excelbestanden. Die methode is erg foutgevoelig, wat in het logistieke traject voor problemen zorgt.

 

Ingmar Hensbergen van GS1 Nederland legt tegenover Logistiek.nl uit hoe het werkt. 'De bedrijven willen de beschikking hebben over eenduidige en betrouwbare kwalitatief goede artikelgegevens. Zij zien dit als randvoorwaarde om aan de wensen en eisen van de consument te voldoen. De bouwmarkt wil de juiste informatie hebben om goede schappenplannen voor zijn winkel te kunnen maken. Artikelgegevens zoals lengte, hoogte, breedte moeten dan wel kloppen. Kijken we naar de toekomst, dan is de juiste productinformatie cruciaal in het licht van de grote toename aan online verkopen.' 

De uitgewisselde gegevens van producten betreffen onder meer afmetingen, gewicht, verpakkingstype, barcodes en btw-tarief. Het project is een belangrijke stap naar de betere samenwerking tussen DIY-retailers en fabrikanten, die Intergamma-topman Harm-Jan Stoter sterk bepleitte in een interview met RetailDetail.

Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, start samen met fabrikanten Trendly en Akzo Nobel een proef om de logistiek te verbeteren. De bedrijven gaan onder de noemer 'samen bouwen aan het perfecte schap' veel nauwer gegevens uitwisselen om zo de verkoopprestaties te verbeteren.

 

Dit gebeurt onder de noemer van GS1 DAS. De proef maakt deel uit van een grotere operatie waarbij vanaf eind 2012 alle artikelen in de doe-het-zelf-markt via GS1 DAS moeten worden uitgewisseld. Daarmee moet een einde komen aan de handmatige invoer van artikelgegevens in retailspecifieke Excelbestanden. Die methode is erg foutgevoelig, wat in het logistieke traject voor problemen zorgt.

 

Ingmar Hensbergen van GS1 Nederland legt tegenover Logistiek.nl uit hoe het werkt. 'De bedrijven willen de beschikking hebben over eenduidige en betrouwbare kwalitatief goede artikelgegevens. Zij zien dit als randvoorwaarde om aan de wensen en eisen van de consument te voldoen. De bouwmarkt wil de juiste informatie hebben om goede schappenplannen voor zijn winkel te kunnen maken. Artikelgegevens zoals lengte, hoogte, breedte moeten dan wel kloppen. Kijken we naar de toekomst, dan is de juiste productinformatie cruciaal in het licht van de grote toename aan online verkopen.' 

De uitgewisselde gegevens van producten betreffen onder meer afmetingen, gewicht, verpakkingstype, barcodes en btw-tarief. Het project is een belangrijke stap naar de betere samenwerking tussen DIY-retailers en fabrikanten, die Intergamma-topman Harm-Jan Stoter sterk bepleitte in een interview met RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.