Intergamma stapt in logistieke proef.

Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, start samen met fabrikanten Trendly en Akzo Nobel een proef om de logistiek te verbeteren. De bedrijven gaan onder de noemer 'samen bouwen aan het perfecte schap' veel nauwer gegevens uitwisselen om zo de verkoopprestaties te verbeteren.

 

Dit gebeurt onder de noemer van GS1 DAS. De proef maakt deel uit van een grotere operatie waarbij vanaf eind 2012 alle artikelen in de doe-het-zelf-markt via GS1 DAS moeten worden uitgewisseld. Daarmee moet een einde komen aan de handmatige invoer van artikelgegevens in retailspecifieke Excelbestanden. Die methode is erg foutgevoelig, wat in het logistieke traject voor problemen zorgt.

 

Ingmar Hensbergen van GS1 Nederland legt tegenover Logistiek.nl uit hoe het werkt. 'De bedrijven willen de beschikking hebben over eenduidige en betrouwbare kwalitatief goede artikelgegevens. Zij zien dit als randvoorwaarde om aan de wensen en eisen van de consument te voldoen. De bouwmarkt wil de juiste informatie hebben om goede schappenplannen voor zijn winkel te kunnen maken. Artikelgegevens zoals lengte, hoogte, breedte moeten dan wel kloppen. Kijken we naar de toekomst, dan is de juiste productinformatie cruciaal in het licht van de grote toename aan online verkopen.' 

De uitgewisselde gegevens van producten betreffen onder meer afmetingen, gewicht, verpakkingstype, barcodes en btw-tarief. Het project is een belangrijke stap naar de betere samenwerking tussen DIY-retailers en fabrikanten, die Intergamma-topman Harm-Jan Stoter sterk bepleitte in een interview met RetailDetail.

Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, start samen met fabrikanten Trendly en Akzo Nobel een proef om de logistiek te verbeteren. De bedrijven gaan onder de noemer 'samen bouwen aan het perfecte schap' veel nauwer gegevens uitwisselen om zo de verkoopprestaties te verbeteren.

 

Dit gebeurt onder de noemer van GS1 DAS. De proef maakt deel uit van een grotere operatie waarbij vanaf eind 2012 alle artikelen in de doe-het-zelf-markt via GS1 DAS moeten worden uitgewisseld. Daarmee moet een einde komen aan de handmatige invoer van artikelgegevens in retailspecifieke Excelbestanden. Die methode is erg foutgevoelig, wat in het logistieke traject voor problemen zorgt.

 

Ingmar Hensbergen van GS1 Nederland legt tegenover Logistiek.nl uit hoe het werkt. 'De bedrijven willen de beschikking hebben over eenduidige en betrouwbare kwalitatief goede artikelgegevens. Zij zien dit als randvoorwaarde om aan de wensen en eisen van de consument te voldoen. De bouwmarkt wil de juiste informatie hebben om goede schappenplannen voor zijn winkel te kunnen maken. Artikelgegevens zoals lengte, hoogte, breedte moeten dan wel kloppen. Kijken we naar de toekomst, dan is de juiste productinformatie cruciaal in het licht van de grote toename aan online verkopen.' 

De uitgewisselde gegevens van producten betreffen onder meer afmetingen, gewicht, verpakkingstype, barcodes en btw-tarief. Het project is een belangrijke stap naar de betere samenwerking tussen DIY-retailers en fabrikanten, die Intergamma-topman Harm-Jan Stoter sterk bepleitte in een interview met RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Hubo en Multimate werken aan webwinkel

11/07/2017

Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd. 

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

09/06/2017

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

 Karwei opent derde bouwmarkt nieuwe stijl

09/05/2017

Karwei heeft in de Daniël Goedkoopstraat in Amsterdam een winkel volgens zijn nieuwe concept geopend, als derde bouwmarkt na vestigingen in Uden en Goirle.

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Bauhaus begint tweede Nederlandse vestiging

05/04/2017

Bauhaus opent op 14 april haar tweede Nederlandse vestiging in Twente. De bouwspeciaalzaak start in Hengelo op bedrijventerrein Westermaat een locatie van 15.000 vierkante meter.

Back to top