Invloed sociale media op aankopen nog beperkt.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

03/01/2018

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top