Invloed sociale media op aankopen nog beperkt. | RetailDetail

Invloed sociale media op aankopen nog beperkt.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.