Invloed sociale media op aankopen nog beperkt.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht

02/08/2017

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar meer iPhones verkocht dan een jaar geleden en deed zo verrassend beter dan de verwachtingen van analisten. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er wel een verdere terugval.

Back to top