Invloed sociale media op aankopen nog beperkt.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

De invloed van social media als Facebook, Hyves en Twitter op de aankopen van Nederlandse consumenten is nog beperkt. Het fenomeen social shopping, waarbij consumenten elkaar via deze netwerken van adviezen voorzien, is nog nauwelijks zichtbaar.

 

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat door het bureau Fleishman-Hillard internationaal wordt uitgevoerd. Admanager.nl schrijft erover. Zoekmachines zijn wel van het grootste belang. Voor verkopers van elektronica is de invloed van zoekresultaten op hun verkopen erg groot. Datzelfde geldt voor reisverkopers.

 

Het advies van vrienden, familie en bekenden blijft het belangrijkst. De mening van andere consumenten op internet worden niet altijd vertrouwd, hoewel ze wel als zeer bruikbaar worden gezien. Consumenten hebben geen boodschap aan bijvoorbeeld twitterende bedrijven, tenzij het directe communicatie met de consument zelf betreft.

 

Aan het onderzoek deden in totaal 640 Nederlanders mee. Internationaal kende de studie in totaal 4243 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Welke toekomst voor Vandenborre en BCC?

27/07/2017

Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken… 

Ceconomy (Media Markt) krijgt kwart Fnac Darty in handen

26/07/2017

Ceconomy, de nieuwe tak van de voormalige Metro Group waartoe Media Markt en Saturn behoren, heeft 24,3 procent van de aandelen van Fnac Darty in handen gekregen. Die aandelen waren in handen van de familie Pinault.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Duo krijgt de leiding over Fnac Darty

17/07/2017

Bij de groep Fnac Darty wordt er druk werk gemaakt van een nieuwe leiding, aangezien de huidige topman, Alexandre Bompard, vanaf morgen aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Carrefour. Hij wordt mogelijk vervangen door een duo.

Ontslagen bij Media Markt in Noord-Nederland

17/07/2017

In het noorden van Nederland verdwijnen er een pak banen bij elektronicaketen Media Markt. In Leeuwarden worden 20 van de 57 jobs geschrapt en ook in Groningen verdwijnt een kwart van de meer dan 100 banen.

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst

07/07/2017

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal recordcijfers gehaald dankzij een succesvolle lancering van de Galaxy S8, het nieuwe vlaggenschip, en een verhoogde vraag naar chips.

Back to top