iPad vreet aan computermarkt.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top