iPad vreet aan computermarkt.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top