iPad vreet aan computermarkt.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top