JBC, 35 jaar tussen de mensen!

alt

In 1975 is JBC opgericht. In dit jaar opende de oud wielrenner Jan Baptiste Claes, roepnaam Jean, de eerste winkel in Schulen bij Hasselt. In de vorm van een Stock Americain verkocht Jean zijn eerste artikelen. In die tijd liep het assortiment nog uiteen van broeken tot en met koffiekannen. Het bleek succesvol en er kwamen winkels bij. De kinderen van Jean, Ann en Bart, zijn JBC in 1985 komen versterken en vanaf begin jaren negentig groeide het bedrijf snel.

alt


Inmiddels is JBC uitgegroeid tot één van de belangrijkste modeketens in België en Luxemburg. De winkels zijn voornamelijk gesitueerd in de periferie, maar opereren ook al vanuit verschillende stads- en shoppingcentra.

De uitstraling, collecties en winkels zijn door de jaren heen geëvolueerd tot een professioneel, trendvolgend modemerk met een eigen handschrift. JBC volgt een uitgekiende marketingstrategie en heeft uitgekiende en ver doorgevoerde automatiseringssystemen.
35 jaar, het werd dus tijd om Bart Claes eens aan het woord te laten!


Bart, Hoe doe je dat , nr 1 worden en blijven als Belgisch “fashion ondernemer"?

Continu blijven de mensen van JBC zich  ontwikkelen en verbeteren: wat vandaag wordt gerealiseerd, moet morgen beter. Vanaf 1975 tot op de dag van vandaag werken wij allemaal dag en nacht keihard aan deze strategie.  Enkel op deze manier kunnen wij  ons handhaven tussen de Internationale spelers. En , ik moet je niet vertellen dat het speelveld waarin wij meedoen , de ‘premier league’ spelers zijn , zoals C&A,H&M, Zara , Esprit en andere kleppers !  Als Familiebedrijf daartussen blijven laveren , verplicht ons tot de eerste zin van mijn boutade !

 

Is enkel hard werken dan de boodschap?

En kennis natuurlijk.  Mijn Zus  Ann, de medewerkers en mezelf kijken constant rond ons heen. Wij leven hier en voelen als een 2de natuur hetgeen de consument wil. Wij gaan naar Plopsa of Bobbejaanland, schuimen Werchter  e.d. af,  en observeren de Belgische klant.  Alert zijn is de boodschap !

Heb je zicht op de “ranking” van JBC en zijn collega’s?

Op 1 staat C&A met een 500 mio Euro, gevolgd door H&M met een 350 mio Euro !
Als we onze 206 mio euro bijtellen ,weet je dat de eerste 3 ongeveer 1 miljard Euro uit de markt halen.alt

En Zara?

(lyrisch) Zara is een geval apart.  Zara is een fenomeen, die er in slaagt , waar je ook heen reist , altijd tegen te komen. Zij verstaan de kunst een collectie in het leven te roepen , die door iedereen op deze aardkloot gesmaakt wordt … Chapeau , daar kan ik van genieten  !

 

De teller van JBC staat op  109 in de Belux. Kan je nog groeien?

 

Oh ja, onze uitstap naar de binnensteden is ons goed bevallen. Het klopt natuurlijk dat we in de periferie vrij nadrukkelijk aanwezig zijn. Maar , het staat in de sterren geschreven ,dat we binnenkort te zien zijn in de binnenstad van bijvoorbeeld Gent en Brussel.  Enkel een betaalbaar goed gelegen pand hebben , is het probleem , vermits we daar opboksen tegen de internationale spelers.

Enne …. Nederland?

 

Nederland blijft een droom die sluimert ! Wij hebben daar een 6-tal winkels geopend en gesloten… We zijn daar gestoten op een totaal ander gevoel bij kleding. Ze zijn daar ‘sjofeler’ gekleed ! En als ik aan introspectie doe ,hadden we niets extra te bieden t.o.v. de concurrentie toen. Nu zou dat misschien anders liggen…
Andersom zie je net hetzelfde , we hebben er in die 35 jaar veel zien komen en zien gaan. Komt er eigenlijk op neer , dat je iets extra’s te bieden moet hebben en proberen markt af te nemen van een gevestigde waarde  
Om uw vraag te vervolledigen, enkel met een zeer uitgebreide voorbereiding en toegevoegde waarde te kunnen bieden aan de Nederlandse consument , zou Nederland een optie zijn …

Zie je een andere JBC klant in de binnenstad t.o.v. de periferie?

Neen , het zijn dezelfde klanten . Enkel het moment is verschillend. We merken wel een hoger kasticket in de periferie , maar draaien ondanks dat wel hogere omzetten in de binnenstad. Impulsaankoop  is daar de boodschap. Ook een iets jonger publiek koopt in onze binnenstedelijke winkels.  

Dan kopen ze toch andere zaken?

Inderdaad, inde binnenstad zie je een hoger ratio top/bottom  ( bovenkledij/onderkledij nvdr). En koopt  meer aparte stuks die ze dan combineren op hun bestaande outfit, t.o.v . in de periferie completere outfits worden gekocht. “destination shopping” dus !

Is het assortiment hetzelfde in alle winkels?

altDe basis blijft natuurlijk , maar we sturen bij op het aankoopgedrag in de binnensteden.  Meer  ‘tops’ dus ! Ook in Wallonië gaan we ons aanpassen op het “klassieker”aankoopgedrag van onze consument .
Natuurlijk schuimen onze mensen de catwalks ,beurzen en concurrenten  af om vinger aan de pols te houden. We lanceren ook zelf trends. Wij hebben hier ongelofelijk straffe designers bijvoorbeeld.

Verkoop je je assortiment ook in het buitenland ‘als een soort “ shop in shop ‘?


Nooit aan gedacht , maar dit zou inderdaad wel kunnen, vermits wij een eigen stijl hebben . Eigenlijk heeft nooit iemand die vraag gesteld …

Je zou dit via een webshop kunnen doen?

Ach , een webshop , al dikwijls aan gedacht , maar heb toch mijn twijfels. Kleding kopen is toch emotie, fun , bezieling  en vooral een sociaal gebeuren…
Maar in Nederland bijvoorbeeld , worden er toch veel zaken online gekocht. We zullen zeker niet aarzelen , mocht de consument vanuit zijn zetel kleren wil kopen , maar voorlopig denk ik dat ze nog graag kleding passen , ruiken en voelen in de winkel .

Hoe sta je tegenover de heisa rond de Solden?

Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Ik ben voor globalisatie als de consument daar voordeel bij haalt.  Maar voor mij mag die alles blijven zoals het is . Het behoort tot onze eigenheid en levert een mooie synergie naar de eindejaarsinkopen , om dan even het jaar af te ronden en onmiddellijk 10 dagen van dubbele omzetcijfers te halen.  Ik geloof ook niet dat de consument zal winnen bij afschaffing !

En dan de uitsmijter: Is de 3de generatie in aantocht?

Laat  ze nog maar even genieten van hun jong leven. Mijn zus heeft 4 kinderen, ik 2. Ik kan je verzekeren dat dit schip runnen niet altijd een cadeau is.
Maar mocht er zich iemand geroepen voelen , zal ik dit zeker toejuichen.
Het zal echter minstens 10 jaren duren , alvorens te kunnen beoordelen dat ze het willen en of ze het kunnen. Toekomst zal raad brengen, maar voorlopig hebben An en mezelf nog veel plezier in hetgeen we doen , samen met de mensen rondom ons! alt





Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top