Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten | RetailDetail

Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten

Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten

Supermarktketen Jumbo heeft besloten om een aantal omstreden E-nummers uit producten voor kinderen te halen. Het gaat om kleurstoffen die mogelijk schadelijk zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Te weinig aanwijzingen voor verbod

De kleurstoffen werden onderzocht door de University of Southampton, waar onderzoekers tot de conclusie kwamen dat de kleurstoffen kunnen leiden tot hyperactiviteit en verminderde concentratie bij kinderen van acht tot negen jaar oud. Volgens de Europese autoriteit voor voedselveiligheid zijn er echter niet genoeg aanwijzingen om de producten te verbieden.

 

Foodwatch heeft echter toch aan supermarktketens gevraagd om zelf het heft in handen te nemen en de stoffen niet meer te gebruiken. "Het wordt na vijf jaar tijd dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen", zegt een woordvoerder aan Omroep Brabant. "Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico's willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven."

 

Jumbo heeft in ieder geval al de producten van het eigen huismerk aangepast en het is in gesprek met A-merken om ook daar de zes mogelijk onveilige E-nummers te laten verwijderen. Jumbo verwacht dat tegen eind 2015 de kleurstoffen uit alle producten voor kinderen zijn verdwenen.

 

Albert Heijn laat dan weer weten dat het geen producten van het eigen merk en voor kinderen met de betreffende kleurstoffen verkoopt. Het heeft wel een dertigtal producten van A-merken waar de E-nummers in te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.