Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten | RetailDetail

Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten

Jumbo bant mogelijk gevaarlijke kleurstoffen uit kinderproducten

Supermarktketen Jumbo heeft besloten om een aantal omstreden E-nummers uit producten voor kinderen te halen. Het gaat om kleurstoffen die mogelijk schadelijk zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Te weinig aanwijzingen voor verbod

De kleurstoffen werden onderzocht door de University of Southampton, waar onderzoekers tot de conclusie kwamen dat de kleurstoffen kunnen leiden tot hyperactiviteit en verminderde concentratie bij kinderen van acht tot negen jaar oud. Volgens de Europese autoriteit voor voedselveiligheid zijn er echter niet genoeg aanwijzingen om de producten te verbieden.

 

Foodwatch heeft echter toch aan supermarktketens gevraagd om zelf het heft in handen te nemen en de stoffen niet meer te gebruiken. "Het wordt na vijf jaar tijd dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen", zegt een woordvoerder aan Omroep Brabant. "Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico's willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven."

 

Jumbo heeft in ieder geval al de producten van het eigen huismerk aangepast en het is in gesprek met A-merken om ook daar de zes mogelijk onveilige E-nummers te laten verwijderen. Jumbo verwacht dat tegen eind 2015 de kleurstoffen uit alle producten voor kinderen zijn verdwenen.

 

Albert Heijn laat dan weer weten dat het geen producten van het eigen merk en voor kinderen met de betreffende kleurstoffen verkoopt. Het heeft wel een dertigtal producten van A-merken waar de E-nummers in te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.