Jumbo en C1000 naar 50% omzet uit huismerken

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tesco schrapt meer dan 2.000 banen

28/06/2017

Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.

Voeding op maat: kansen voor retailers

27/06/2017

Wat als je consumenten op maat gesneden voeding kunt serveren waardoor ze gezonder worden? Op deze vraag zijn al de nodige startups gestrand. Ook de Nestlé's, Unilevers en supermarktretailers van deze wereld hebben interesse. 

Minder zout en geen suiker meer in groentenconserven

27/06/2017

Fabrikanten van groentenconserven doen vanaf de komende oogst minder zout in zomergroenten in pot en blik, suiker gaat zelfs helemaal in de ban. De nieuwe normen gelden voor ruim 40% van alle groenteconserven.

Ekoplaza test webshop voor Belgische klanten

26/06/2017

De Nederlandse supermarktketen Ekoplaza is gestart met een test rond de online verkoop aan Belgische klanten. Net als in Nederland worden de bestellingen gewoon aan huis geleverd. Fysieke vestigingen komen er nog niet in België.

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

26/06/2017

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Back to top