Jumbo en C1000 naar 50% omzet uit huismerken | RetailDetail

Jumbo en C1000 naar 50% omzet uit huismerken

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.