Jumbo en C1000 naar 50% omzet uit huismerken

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

07/08/2017

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België

04/08/2017

Supermarkten in Nederland, Duitsland en België hebben toch besloten om een aantal eieren uit de winkelrekken te halen. Bij de vooral Nederlandse pluimveebedrijven waar die eieren vandaan kwamen werd de giftige stof fipronil aangetroffen.

Back to top