Jumbo en C1000 naar 50% omzet uit huismerken

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.

 

Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen. 

 

Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant

De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: "In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven." 

 

Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe "fan base", waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan...

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top