Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren | RetailDetail

Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren

Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren

De Vereniging C1000, die verschillende C1000-ondernemers samenbrengt, heeft een overeenkomst gesloten met het bestuur van Jumbo. Dat zal hen compenseren voor omzet- en margeschade en wendt zo een nieuwe rechtszaak af.

Achter op marktgroei

De Vereniging C1000 dreigde er immers mee om Jumbo voor de rechter te slepen wegens ingebrekestelling: volgens hen komt Jumbo de formuleafspraken niet na, waardoor de omzet bij de ondernemers is teruggevallen. Zo blijft de omzet bij C1000 2,9 procent achter op de marktgroei.

 

Beide partijen zijn nu overeengekomen dat de ondernemers de eerste 2,5% omzet die de winkels slechter presteren dan de markt voor hun eigen rekening nemen, terwijl de rest door Jumbo zal worden gecompenseerd. Zo krijgen ze met ingang van 1 juli van dit jaar dus 0,4 procent gecompenseerd.

 

Volgend jaar omschakelen

Ook het margeverlies gaat gecompenseerd worden: Jumbo gaat 61 procent van het gat tussen de afgesproken (29,3 procent) en de gerealiseerde marge (29,1 procent) vergoeden, terwijl C1000 de rest zal compenseren.

 

De afspraken gelden tot halverwege volgend jaar, maar krijgen vanaf volgend jaar wel een voorwaarde. Dan zijn ze enkel geldig voor ondernemers die uiterlijk halverwege juli 2015 de overstap naar Jumbo of Albert Heijn hebben gemaakt. Wie daarna nog altijd onder de vlag van C1000 opereert, die zal niets krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.