Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren | RetailDetail

Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren

Jumbo gaat C1000-ondernemers compenseren

De Vereniging C1000, die verschillende C1000-ondernemers samenbrengt, heeft een overeenkomst gesloten met het bestuur van Jumbo. Dat zal hen compenseren voor omzet- en margeschade en wendt zo een nieuwe rechtszaak af.

Achter op marktgroei

De Vereniging C1000 dreigde er immers mee om Jumbo voor de rechter te slepen wegens ingebrekestelling: volgens hen komt Jumbo de formuleafspraken niet na, waardoor de omzet bij de ondernemers is teruggevallen. Zo blijft de omzet bij C1000 2,9 procent achter op de marktgroei.

 

Beide partijen zijn nu overeengekomen dat de ondernemers de eerste 2,5% omzet die de winkels slechter presteren dan de markt voor hun eigen rekening nemen, terwijl de rest door Jumbo zal worden gecompenseerd. Zo krijgen ze met ingang van 1 juli van dit jaar dus 0,4 procent gecompenseerd.

 

Volgend jaar omschakelen

Ook het margeverlies gaat gecompenseerd worden: Jumbo gaat 61 procent van het gat tussen de afgesproken (29,3 procent) en de gerealiseerde marge (29,1 procent) vergoeden, terwijl C1000 de rest zal compenseren.

 

De afspraken gelden tot halverwege volgend jaar, maar krijgen vanaf volgend jaar wel een voorwaarde. Dan zijn ze enkel geldig voor ondernemers die uiterlijk halverwege juli 2015 de overstap naar Jumbo of Albert Heijn hebben gemaakt. Wie daarna nog altijd onder de vlag van C1000 opereert, die zal niets krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.