Jumbo gaat oude winkels moderniseren | RetailDetail

Jumbo gaat oude winkels moderniseren

Jumbo gaat oude winkels moderniseren

Supermarktketen Jumbo heeft een miljoenenbudget uitgetrokken voor de modernisering van minstens 75 supermarkten. Het gaat daarbij over vestigingen die al langer tot de groep behoren.

"Roofbouw gepleegd"

Enkel supermarkten die al deel uitmaakten van Jumbo voor de aankopen van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2012 komen in aanmerking voor een modernisering. Alles samen gaat het daarbij over 128 supermarkten, ongeveer twintig procent van alle Jumbo-filialen.


"Deze zaken hebben de laatste 6 jaar onvoldoende aandacht gehad, doordat alle prioriteit gericht was op de overnames van Super de Boer en C1000 en het daarbij horende ombouwproces. Dat is allemaal heel begrijpelijk, maar het heeft er mede toe geleid dat er roofbouw is gepleegd op onze bestaande winkels", zegt Ton van Veen, financieel directeur bij Jumbo.


De modernisering van de oude Jumbo-winkels moet er ook voor zorgen dat ze de groei van de andere winkels kunnen bijhouden. Jumob haalt dit jaar een autonome omzetgroei van 1,5 procent, waarmee het op het marktgemiddelde zit, maar voornamelijk de oudste winkels kunnen dat tempo niet volgen.


Bij de voormalige C1000-winkels is het nieuws dan weer overwegend positief. "We hebben gemiddeld genomen bij de C1000-winkels een omzetplus behaald. Dat is meer dan waarmee we in onze prognoses rekening hadden gehouden. Bovendien is de kwaliteit van de omzet in die winkels aanmerkelijk verbeterd, omdat we van een actieaandeel van meer dan 20 procent zijn teruggegaan naar een actieaandeel van 6 à 7 procent. Dat is een knappe prestatie", aldus Van Veen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.