Jumbo gaat oude winkels moderniseren | RetailDetail

Jumbo gaat oude winkels moderniseren

Jumbo gaat oude winkels moderniseren

Supermarktketen Jumbo heeft een miljoenenbudget uitgetrokken voor de modernisering van minstens 75 supermarkten. Het gaat daarbij over vestigingen die al langer tot de groep behoren.

"Roofbouw gepleegd"

Enkel supermarkten die al deel uitmaakten van Jumbo voor de aankopen van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2012 komen in aanmerking voor een modernisering. Alles samen gaat het daarbij over 128 supermarkten, ongeveer twintig procent van alle Jumbo-filialen.


"Deze zaken hebben de laatste 6 jaar onvoldoende aandacht gehad, doordat alle prioriteit gericht was op de overnames van Super de Boer en C1000 en het daarbij horende ombouwproces. Dat is allemaal heel begrijpelijk, maar het heeft er mede toe geleid dat er roofbouw is gepleegd op onze bestaande winkels", zegt Ton van Veen, financieel directeur bij Jumbo.


De modernisering van de oude Jumbo-winkels moet er ook voor zorgen dat ze de groei van de andere winkels kunnen bijhouden. Jumob haalt dit jaar een autonome omzetgroei van 1,5 procent, waarmee het op het marktgemiddelde zit, maar voornamelijk de oudste winkels kunnen dat tempo niet volgen.


Bij de voormalige C1000-winkels is het nieuws dan weer overwegend positief. "We hebben gemiddeld genomen bij de C1000-winkels een omzetplus behaald. Dat is meer dan waarmee we in onze prognoses rekening hadden gehouden. Bovendien is de kwaliteit van de omzet in die winkels aanmerkelijk verbeterd, omdat we van een actieaandeel van meer dan 20 procent zijn teruggegaan naar een actieaandeel van 6 à 7 procent. Dat is een knappe prestatie", aldus Van Veen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.