Klachten over webshops nemen toe

Vandaag rollen bij het Nederlandse overheidsmeldpunt Consuwijzer bijna evenveel klachten binnen over webshops als over fysieke winkels. Dat is een significante stijging van het aantal klachten over online winkels, concludeert Consumentenautoriteit in een halfjaarlijks rapport.

Ontevreden webshoppers

Wederkerende klachten zijn onder meer dat webshops bestellingen te laat leveren, niet of slecht reageren op klachten van klanten en weigeren een teruggezonden product terug te betalen. Nochtans is speciaal voor dat laatste probleem in de nieuwe Europese consumentenrichtlijn een verplichte bedenktijd van twee weken opgenomen.

 

Eén van de belangrijkste oorzaken is dat het oprichten van webwinkels nog steeds erg weinig gereguleerd is. Iedereen kan zomaar een online shop starten. Als er dan iets misgaat, kunnen de consumenten nergens terecht en voelen ze zich machteloos, beseft de Consumentenautoriteit. Wat ook de credibiliteit van het online verkoopkanaal in zijn geheel beduidend schaadt.

Kinderziektes

Toch is het stijgend aantal klachten ook gewoon een logisch gevolg van de groeiende populariteit van online winkelen. Het aantal online bestellingen steeg in 2010 volgens data van Thuiswinkel.org met 11%. Webshops zouden daarmee een totale omzet van €8,2 miljard hebben behaald in Nederland.

 

In een dermate snel groeiende markt is het vanzelfsprekend dat een aantal kinderziekten nog de kop opsteken. Zo werd eind juni in het Europees Parlement een strengere consumentenrichtlijn goedgekeurd voor online verkoop en wordt volop gewerkt aan eenduidige kwaliteitslabels voor internetwinkels.

 

Consumentenautoriteit roept online shoppers van zijn kant op zich goed te informeren vooraleer ergens te kopen en engageert zich ertoe webshops scherper in het oog te houden.
 

Vandaag rollen bij het Nederlandse overheidsmeldpunt Consuwijzer bijna evenveel klachten binnen over webshops als over fysieke winkels. Dat is een significante stijging van het aantal klachten over online winkels, concludeert Consumentenautoriteit in een halfjaarlijks rapport.

Ontevreden webshoppers

Wederkerende klachten zijn onder meer dat webshops bestellingen te laat leveren, niet of slecht reageren op klachten van klanten en weigeren een teruggezonden product terug te betalen. Nochtans is speciaal voor dat laatste probleem in de nieuwe Europese consumentenrichtlijn een verplichte bedenktijd van twee weken opgenomen.

 

Eén van de belangrijkste oorzaken is dat het oprichten van webwinkels nog steeds erg weinig gereguleerd is. Iedereen kan zomaar een online shop starten. Als er dan iets misgaat, kunnen de consumenten nergens terecht en voelen ze zich machteloos, beseft de Consumentenautoriteit. Wat ook de credibiliteit van het online verkoopkanaal in zijn geheel beduidend schaadt.

Kinderziektes

Toch is het stijgend aantal klachten ook gewoon een logisch gevolg van de groeiende populariteit van online winkelen. Het aantal online bestellingen steeg in 2010 volgens data van Thuiswinkel.org met 11%. Webshops zouden daarmee een totale omzet van €8,2 miljard hebben behaald in Nederland.

 

In een dermate snel groeiende markt is het vanzelfsprekend dat een aantal kinderziekten nog de kop opsteken. Zo werd eind juni in het Europees Parlement een strengere consumentenrichtlijn goedgekeurd voor online verkoop en wordt volop gewerkt aan eenduidige kwaliteitslabels voor internetwinkels.

 

Consumentenautoriteit roept online shoppers van zijn kant op zich goed te informeren vooraleer ergens te kopen en engageert zich ertoe webshops scherper in het oog te houden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top