Klachten over webshops nemen toe

Vandaag rollen bij het Nederlandse overheidsmeldpunt Consuwijzer bijna evenveel klachten binnen over webshops als over fysieke winkels. Dat is een significante stijging van het aantal klachten over online winkels, concludeert Consumentenautoriteit in een halfjaarlijks rapport.

Ontevreden webshoppers

Wederkerende klachten zijn onder meer dat webshops bestellingen te laat leveren, niet of slecht reageren op klachten van klanten en weigeren een teruggezonden product terug te betalen. Nochtans is speciaal voor dat laatste probleem in de nieuwe Europese consumentenrichtlijn een verplichte bedenktijd van twee weken opgenomen.

 

Eén van de belangrijkste oorzaken is dat het oprichten van webwinkels nog steeds erg weinig gereguleerd is. Iedereen kan zomaar een online shop starten. Als er dan iets misgaat, kunnen de consumenten nergens terecht en voelen ze zich machteloos, beseft de Consumentenautoriteit. Wat ook de credibiliteit van het online verkoopkanaal in zijn geheel beduidend schaadt.

Kinderziektes

Toch is het stijgend aantal klachten ook gewoon een logisch gevolg van de groeiende populariteit van online winkelen. Het aantal online bestellingen steeg in 2010 volgens data van Thuiswinkel.org met 11%. Webshops zouden daarmee een totale omzet van €8,2 miljard hebben behaald in Nederland.

 

In een dermate snel groeiende markt is het vanzelfsprekend dat een aantal kinderziekten nog de kop opsteken. Zo werd eind juni in het Europees Parlement een strengere consumentenrichtlijn goedgekeurd voor online verkoop en wordt volop gewerkt aan eenduidige kwaliteitslabels voor internetwinkels.

 

Consumentenautoriteit roept online shoppers van zijn kant op zich goed te informeren vooraleer ergens te kopen en engageert zich ertoe webshops scherper in het oog te houden.
 

Vandaag rollen bij het Nederlandse overheidsmeldpunt Consuwijzer bijna evenveel klachten binnen over webshops als over fysieke winkels. Dat is een significante stijging van het aantal klachten over online winkels, concludeert Consumentenautoriteit in een halfjaarlijks rapport.

Ontevreden webshoppers

Wederkerende klachten zijn onder meer dat webshops bestellingen te laat leveren, niet of slecht reageren op klachten van klanten en weigeren een teruggezonden product terug te betalen. Nochtans is speciaal voor dat laatste probleem in de nieuwe Europese consumentenrichtlijn een verplichte bedenktijd van twee weken opgenomen.

 

Eén van de belangrijkste oorzaken is dat het oprichten van webwinkels nog steeds erg weinig gereguleerd is. Iedereen kan zomaar een online shop starten. Als er dan iets misgaat, kunnen de consumenten nergens terecht en voelen ze zich machteloos, beseft de Consumentenautoriteit. Wat ook de credibiliteit van het online verkoopkanaal in zijn geheel beduidend schaadt.

Kinderziektes

Toch is het stijgend aantal klachten ook gewoon een logisch gevolg van de groeiende populariteit van online winkelen. Het aantal online bestellingen steeg in 2010 volgens data van Thuiswinkel.org met 11%. Webshops zouden daarmee een totale omzet van €8,2 miljard hebben behaald in Nederland.

 

In een dermate snel groeiende markt is het vanzelfsprekend dat een aantal kinderziekten nog de kop opsteken. Zo werd eind juni in het Europees Parlement een strengere consumentenrichtlijn goedgekeurd voor online verkoop en wordt volop gewerkt aan eenduidige kwaliteitslabels voor internetwinkels.

 

Consumentenautoriteit roept online shoppers van zijn kant op zich goed te informeren vooraleer ergens te kopen en engageert zich ertoe webshops scherper in het oog te houden.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top