Krachtlijnen protocolakkoord Carrefour.

alt

Zoals eerder gemeld bereikten directie en vakbonden vanochtend een protocolakkoord. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste krachtlijnen die ondertussen bekend raakten.

Carrefour sluit 9 hypermarkten en 7 supermarkten.
Drie supermarkten die enkele weken geleden nog 'gered' leken, Gent Groene Vallei, Kortrijk Walle en Maaseik sluiten nu toch. Daarnaast sluiten zoals al eerder bekend de supermarkten Antwerpen Gitsschotelei, Antwerpen Linkeroever, Genk Centrum en Maasmechelen.

De hypermarkten die dicht gaan zijn Eupen, Jumet, Kuurne, Middelkerke, Mechelen Noord, Sint-Pieters-Leeuw, Ronse, Zwijnaarde en Casteau. Dertien winkels die structureel verlieslatend zijn blijven toch open.


1200 banen gaan verloren
De sluitingen kosten 1.200 banen kosten. Nog eens 700 mensen worden getransfereerd naar Mestdagh, de uitbater van Champion-keten. Deze laatste neemt 16 supermarkten over. Dat gebeurt per 1 oktober. De overname van 3 hypermarkten door Mestdagh gaat niet door; Carrefour blijft die hypermarkten houden.

Loonverlies bij Mestdagh wordt gecompenseerd
Het personeel dat naar Mestdagh overgaat zal tegen lagere loonvoorwaarden moeten werken maar dat is pas na verloop van tijd. Ze krijgen een 'ontslagpremie' die in de praktijk betekent dat ze gedurende die periode hun oude wedde behouden. Er komt een regeling voor brugpensioen vanaf 52 jaar voor het personeel in de te sluiten winkels en de winkels die overgeheveld worden. De kaderleden van Carrefour doen de zwaarste inspanning: zij leveren 2,5 miljoen in.

Inlevering verlof en ecocheques versus werkzekerheid
Het gewone personeel verliest drie dagen extra legaal verlof. Vanaf volgend jaar zou ook het betaald kwartiertje pauze verdwijnen. Nog vanaf volgend jaar verdwijnen hun ecocheques. Voor het personeel van 45 hypermarkten en 38 supermarkten is een werkzekerheid van 6 jaar toegezegd. Het paritair comité 312 voor de hypermarkten blijft bestaan.

Premies behouden
Belangrijk is dat niet aan de premies  voor late uren geraakt wordt. Er komt wel een ploeg van polyvalente medewerkers en dit op vrijwillige basis. Zij zullen premies krijgen.

Loonsverhogingen via maaltijdcheques
Nog een nieuwigheid is dat loonsverhogingen vanaf 2013 via maaltijdcheques zullen uitbetaald worden, tot 300 euro per jaar

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top