Kruidvat wint zaak rond 'Oilily-tasjes'

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

Back to top