Kruidvat wint zaak rond 'Oilily-tasjes'

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

DIO-drogisterijen worden allemaal DA

16/10/2017

De Mosadex-groep heeft de toekomstplannen voor de ketens DIO en DA uit de doeken gedaan. Het plan is om in de toekomst beide ketens te laten verdergaan onder de naam van DA, DIO verdwijnt zo uit het straatbeeld.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Back to top