Kruidvat wint zaak rond 'Oilily-tasjes' | RetailDetail

Kruidvat wint zaak rond 'Oilily-tasjes'

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Kruidvat heeft een ingewikkelde juridische zaak aangespannen door tassenfabrikant Adventure Bags gewonnen. Laatstgenoemde partij wilde een deel van de dwangsommen ontvangen die Kruidvat mogelijk moet betalen door het verkopen van de tassen nadat de rechter had besloten dat Kruidvat deze niet meer mocht verkopen. De rechter in Utrecht veegde de eisen van tafel. Kruidvat hoeft ook de rekeningen van Adventure Bags niet te betalen en ontvangt een schadevergoeding.

 

Dat bleek deze week voor de rechtbank in Utrecht. Het betreft een uitspraak in een zaak die al enkele jaren loopt. Kruidvat verkocht tassen die waren geproduceerd door Adventure Bags, maar die een inbreuk bleken op de merkrechten van het merk Oilily. Dit leidde tot procedures tussen Oilily en Kruidvat. Daarop weigerde de drogisterijketen nog verdere leveringen door Adventure Bags en schortte de onderneming ook de betalingen op.

 

Uitgangspunt daarbij waren de leveringsvoorwaarden van Kruidvat, waarin vermeld staat dat producten geen inbreuk mogen maken op de intellectuele rechten van een derde. De rechtbank achtte deze voorwaarden rechtsgeldig. De openstaande facturen mag Kruidvat gebruiken om te verrekenen met de kosten die Kruidvat in de procedures door Oilily heeft gemaakt. Adventure Bags moet ook 216.125,14 euro betalen aan Kruidvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.