Kwart klanten gaat vreemd op zondag

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top