Kwart klanten gaat vreemd op zondag | RetailDetail

Kwart klanten gaat vreemd op zondag

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.