Kwart klanten gaat vreemd op zondag

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top