Kwart klanten gaat vreemd op zondag

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.

Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.

Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wakker Dier start campagne tegen kiloknallen Albert Heijn

18/08/2017

Omdat Albert Heijn blijft stunten met kiloknallers, start dierenbeschermer Wakker Dier deze week een TV spot tegen de supermarktketen. De hoofdrol is voor een kiloknallerkip die haar hele leven in een dichte schuur leeft met vele andere lotgenoten per vierkante meter en nooit buiten komt.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Prinsen Food Group neemt Duitse concurrent over

17/08/2017

De Nederlandse Prinsen Food Group, die voornamelijk voeding in poedervorm produceert, heeft het Duitse Gustav Berning overgenomen. Dat is een van de grootste producenten van voedingsrepen in Europa.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top