La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken | RetailDetail

La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken

La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken

Sun Capital, de eigenaar van V&D, heeft jaren restaurantketen La Place verwaarloosd, omdat het te veel geld moest pompen in de warenhuizen van V&D. Vlak voor het faillissement heeft het zelfs geprobeerd om de zelfstandige filialen van La Place van de hand te doen.

Winsten gebruikt om V&D recht te houden

Het nieuws werd door bronnen dicht bij het verhaal gemeld aan De Telegraaf. Retailspecialist Ruper Parker Brady zegt dat iedereen die betrokken was bij de ontwikkeling van La Place met lede ogen moest aanzien hoe er geen geld was voor de restaurantketen.

 

"Ze zagen het voor hun ogen gebeuren. De tafels en stoelen in de vestigingen van La Place staan er al tien jaar. Die hadden al lang vervangen moeten worden. In veel vestigingen hangen stoelen met plakband aan elkaar", zegt hij aan De Telegraaf.


Nochtans was La Place zeker geen onsuccesvolle keten, maar de winsten van het bedrijf werden gebruikt om V&D overeind te houden. Daardoor is de winstgevendheid van La Place door de jaren heen ook onder druk komen te staan.


Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN, weet te vertellen dat er plannen waren om La Place uit te breiden naar Duitsland, maar dat de expansie er nooit kwam omdat Sun Capital enkel oog had voor V&D. "Geloof me, dat was een succes geworden. Als ze nou slim waren geweest bij Sun Capital, hadden ze La Place niet zo laten verslonzen. La Place was de parel van de V&D-groep."


Sun Capital had uiteindelijk het plan opgevat om de zelfstandige filialen van La Place van de hand te doen, maar net dan kwam V&D in zwaar weer terecht. Sun Capital zag uiteindelijk geen andere optie meer dan het aanvragen van een faillissement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.