La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken | RetailDetail

La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken

La Place jaren verwaarloosd om verliezen V&D te dekken

Sun Capital, de eigenaar van V&D, heeft jaren restaurantketen La Place verwaarloosd, omdat het te veel geld moest pompen in de warenhuizen van V&D. Vlak voor het faillissement heeft het zelfs geprobeerd om de zelfstandige filialen van La Place van de hand te doen.

Winsten gebruikt om V&D recht te houden

Het nieuws werd door bronnen dicht bij het verhaal gemeld aan De Telegraaf. Retailspecialist Ruper Parker Brady zegt dat iedereen die betrokken was bij de ontwikkeling van La Place met lede ogen moest aanzien hoe er geen geld was voor de restaurantketen.

 

"Ze zagen het voor hun ogen gebeuren. De tafels en stoelen in de vestigingen van La Place staan er al tien jaar. Die hadden al lang vervangen moeten worden. In veel vestigingen hangen stoelen met plakband aan elkaar", zegt hij aan De Telegraaf.


Nochtans was La Place zeker geen onsuccesvolle keten, maar de winsten van het bedrijf werden gebruikt om V&D overeind te houden. Daardoor is de winstgevendheid van La Place door de jaren heen ook onder druk komen te staan.


Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN, weet te vertellen dat er plannen waren om La Place uit te breiden naar Duitsland, maar dat de expansie er nooit kwam omdat Sun Capital enkel oog had voor V&D. "Geloof me, dat was een succes geworden. Als ze nou slim waren geweest bij Sun Capital, hadden ze La Place niet zo laten verslonzen. La Place was de parel van de V&D-groep."


Sun Capital had uiteindelijk het plan opgevat om de zelfstandige filialen van La Place van de hand te doen, maar net dan kwam V&D in zwaar weer terecht. Sun Capital zag uiteindelijk geen andere optie meer dan het aanvragen van een faillissement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.