La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016 | RetailDetail

La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016

La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016

La Place vernieuwt volgend jaar het assortiment met suikervrije smoothies, een all-day breakfast, springrolls en yacon-quinoa. De producten zijn gebaseerd op de nieuwe foodtrends, waarvan foodwatcher Marjan Ippel er vijf deelde.

Suikervrije smoothies en all-day breakfast

Dit maakte de keten bekend tijdens een ontbijtsessie bij La Place in de Kalverstraat in Amsterdam. De receptuur van de nieuwe gerechten is een vertaling van de foodtrends die foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin' Food tijdens de sessie presenteerde. La Place is het op een na grootste foodservicebedrijf van Nederland en "dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is", zegt junior inkoper Naushad Aliradja.

 

"Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all-day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je ook elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember." La Place speelt met huisgemaakte springrolls, geserveerd met pinda- en sojasaus, dan weer in op de streetfood-trend met verse en licht verteerbare ingrediënten.

 

In het streven naar minder foodmiles past volgens de inkoper een gerecht met yacon, een knolgewas uit de Andes dat het goed doet in ons klimaat, en 'Neder-quinoa', die eveneens in Nederland wordt geteeld. Dit gerecht is inmiddels verkrijgbaar bij La Place. Yacon, ofwel appelwortel, is friszoet en sappig en geschikt voor fruitsalades en warme schotels. La Place teelt yacon in Nederland in samenwerking met het Leger des Heils.

 

Vijf trends in voeding

Marjan Ippel noemde tijdens de sessie bij La Place nog vijf trends, die voeding in 2016 zullen kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de onderliggende factoren.
 

  • Lokaal verbonden met globaal: We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Oplossingen zijn er: denk maar aan verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere, neder-quinoa of neder-vanille. Er zijn zelfs uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië. Flatbreads uit het Midden-Oosten zijn eveneens aan een opmars bezig en worden overal gebakken. 

 

  • Artisanaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech: Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets, als een allergenentester, tot de nieuwste high-tech-'boerderij' in de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D-geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

 

  • Ik – Wij – De wereld: Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Zo zijn er detox-soepen, maar ook restaurants waar gezamenlijk van smaakvol geserveerde voedselresten wordt genoten. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels. Fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vindt de klant van alles, maar geen vlees.

 

  • 'East street' ontmoet 'west suite': Aziatische streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. Dit jaar was al het jaar van de condiment: sausjes, oliën en dressings om smaak toe te voegen of te versterken. Met deze trends uit Azië geeft de consument ook in 2016 een persoonlijke touch aan gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

 

  • Dag – Nacht: De 24-uurseconomie zet eetgewoonten op z'n kop. De dag ontmoet de nacht, waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. De klassieker 'huevos rancheros' transformeert bijvoorbeeld van ontbijt naar avondeten, maar er zijn ook ontbijtwafels en ochtendcocktails. Of er is een late night breakfast, een all-day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn 'hummus bars' en vanuit New York komt zelfs de 'breakfast rave'.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.