La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016 | RetailDetail

La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016

La Place vernieuwt assortiment naar foodtrends van 2016

La Place vernieuwt volgend jaar het assortiment met suikervrije smoothies, een all-day breakfast, springrolls en yacon-quinoa. De producten zijn gebaseerd op de nieuwe foodtrends, waarvan foodwatcher Marjan Ippel er vijf deelde.

Suikervrije smoothies en all-day breakfast

Dit maakte de keten bekend tijdens een ontbijtsessie bij La Place in de Kalverstraat in Amsterdam. De receptuur van de nieuwe gerechten is een vertaling van de foodtrends die foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin' Food tijdens de sessie presenteerde. La Place is het op een na grootste foodservicebedrijf van Nederland en "dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is", zegt junior inkoper Naushad Aliradja.

 

"Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all-day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je ook elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember." La Place speelt met huisgemaakte springrolls, geserveerd met pinda- en sojasaus, dan weer in op de streetfood-trend met verse en licht verteerbare ingrediënten.

 

In het streven naar minder foodmiles past volgens de inkoper een gerecht met yacon, een knolgewas uit de Andes dat het goed doet in ons klimaat, en 'Neder-quinoa', die eveneens in Nederland wordt geteeld. Dit gerecht is inmiddels verkrijgbaar bij La Place. Yacon, ofwel appelwortel, is friszoet en sappig en geschikt voor fruitsalades en warme schotels. La Place teelt yacon in Nederland in samenwerking met het Leger des Heils.

 

Vijf trends in voeding

Marjan Ippel noemde tijdens de sessie bij La Place nog vijf trends, die voeding in 2016 zullen kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de onderliggende factoren.
 

  • Lokaal verbonden met globaal: We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Oplossingen zijn er: denk maar aan verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere, neder-quinoa of neder-vanille. Er zijn zelfs uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië. Flatbreads uit het Midden-Oosten zijn eveneens aan een opmars bezig en worden overal gebakken. 

 

  • Artisanaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech: Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets, als een allergenentester, tot de nieuwste high-tech-'boerderij' in de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D-geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

 

  • Ik – Wij – De wereld: Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Zo zijn er detox-soepen, maar ook restaurants waar gezamenlijk van smaakvol geserveerde voedselresten wordt genoten. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels. Fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vindt de klant van alles, maar geen vlees.

 

  • 'East street' ontmoet 'west suite': Aziatische streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. Dit jaar was al het jaar van de condiment: sausjes, oliën en dressings om smaak toe te voegen of te versterken. Met deze trends uit Azië geeft de consument ook in 2016 een persoonlijke touch aan gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

 

  • Dag – Nacht: De 24-uurseconomie zet eetgewoonten op z'n kop. De dag ontmoet de nacht, waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. De klassieker 'huevos rancheros' transformeert bijvoorbeeld van ontbijt naar avondeten, maar er zijn ook ontbijtwafels en ochtendcocktails. Of er is een late night breakfast, een all-day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn 'hummus bars' en vanuit New York komt zelfs de 'breakfast rave'.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.