La Place wil diep Duitsland in | RetailDetail

La Place wil diep Duitsland in

La Place wil diep Duitsland in

De Nederlandse horecaformule La Place moet Duitsland gaan veroveren. Bedenker Paul Bringmann van de succesvolle V&D-dochter ziet ruimte tot aan München en Berlijn voor La Place.

Dat zegt Bringmann in een gesprek met dagblad De Telegraaf. Bringmann kondigde in april al aan dat hij concrete plannen had om La Place in Duitsland te introduceren. Nu wordt duidelijk dat hij zich daarbij niet tot de grensregio met Nederland beperkt. "Ik kijk overal ten noorden van München en ten westen van de Duitse hoofdstad Berlijn", zegt hij in het artikel.

 

“Afval bestaat niet”

De 64-jarige Bringmann treedt later dit jaar terug als hoogste baas van La Place. Hij wordt dan plaatsvervangend bestuursvoorzitter bij moederbedrijf V&D en neemt de buitenlandse expansie van La Place voor zijn rekening. La Place werd een kwart eeuw geleden opgericht om de eetgelegenheden in de warenhuizen van V&D nieuw leven in te blazen.

 

Daarbij draagt de horecaformule naar eigen zeggen duurzaamheid hoog in het vaandel.  “Als ondernemer heb je ook een sociale verantwoordelijkheid,” verklaart de topman in De Telegraaf. “Onze koffiedrab gaat naar een teler van oesterzwammen. Die nemen we vervolgens weer af. En van onze sinaasappelschillen gaan we zeep maken. Ik geloof echt dat afval niet bestaat.”

 

Ook kinderkleding in Duitsland

La Place is overigens niet de enige die zich naar Duitsland richt. Eerder werd al bekend dat ook moederbedrijf V&D zaken doet met het Duitse warenhuisconcern Karstadt: sinds kort ligt er V&D kindermode in de schappen van het Duitse warenhuis en dat is zo’n groot succes, dat Karstadt de verkoop gaat uitbreiden van twee naar acht andere Karstadt-filialen.


 
V&D gaat bovendien het winkelbestand uitbreiden: in 2014 komen er twee nieuwe warenhuizen aan de Marktstraat in Uden en aan het Veerplein in Vlaardingen. Beide warenhuizen worden rond de 4.500 m² groot. Hiermee komt het totaal aantal warenhuizen op 64.

 

V&D vernieuwt winkels

Daarnaast zijn of worden dit jaar zeven winkels compleet vernieuwd. Rotterdam, Groningen en Maastricht zijn recent opgeleverd, waar naast de toevoeging van diverse merken ook de kinderafdelingen zijn verbouwd en uitgebreid. Eerder dit jaar zijn de vestigingen van V&D in Dordrecht, Amsterdam-Noord en Zwolle vernieuwd en op dit moment wordt de vestiging in Leiden in een nieuw jasje gestoken.

 

De afgelopen jaren was La Place evenwel het meest winstgevende deel van het warenhuisbedrijf. Ook werden er zelfstandige vestigingen geopend en stapte het bedrijf in evenementcatering. La Place verkoopt tegenwoordig eveneens kant-en-klare maaltijden voor thuisconsumptie en is rond de feestdagen zeer actief met buffetten voor particulieren.

 

 

- redactie Nederland en Marjanne Wassink

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.