La Place wil diep Duitsland in

La Place wil diep Duitsland in

De Nederlandse horecaformule La Place moet Duitsland gaan veroveren. Bedenker Paul Bringmann van de succesvolle V&D-dochter ziet ruimte tot aan München en Berlijn voor La Place.

Dat zegt Bringmann in een gesprek met dagblad De Telegraaf. Bringmann kondigde in april al aan dat hij concrete plannen had om La Place in Duitsland te introduceren. Nu wordt duidelijk dat hij zich daarbij niet tot de grensregio met Nederland beperkt. "Ik kijk overal ten noorden van München en ten westen van de Duitse hoofdstad Berlijn", zegt hij in het artikel.

 

“Afval bestaat niet”

De 64-jarige Bringmann treedt later dit jaar terug als hoogste baas van La Place. Hij wordt dan plaatsvervangend bestuursvoorzitter bij moederbedrijf V&D en neemt de buitenlandse expansie van La Place voor zijn rekening. La Place werd een kwart eeuw geleden opgericht om de eetgelegenheden in de warenhuizen van V&D nieuw leven in te blazen.

 

Daarbij draagt de horecaformule naar eigen zeggen duurzaamheid hoog in het vaandel.  “Als ondernemer heb je ook een sociale verantwoordelijkheid,” verklaart de topman in De Telegraaf. “Onze koffiedrab gaat naar een teler van oesterzwammen. Die nemen we vervolgens weer af. En van onze sinaasappelschillen gaan we zeep maken. Ik geloof echt dat afval niet bestaat.”

 

Ook kinderkleding in Duitsland

La Place is overigens niet de enige die zich naar Duitsland richt. Eerder werd al bekend dat ook moederbedrijf V&D zaken doet met het Duitse warenhuisconcern Karstadt: sinds kort ligt er V&D kindermode in de schappen van het Duitse warenhuis en dat is zo’n groot succes, dat Karstadt de verkoop gaat uitbreiden van twee naar acht andere Karstadt-filialen.


 
V&D gaat bovendien het winkelbestand uitbreiden: in 2014 komen er twee nieuwe warenhuizen aan de Marktstraat in Uden en aan het Veerplein in Vlaardingen. Beide warenhuizen worden rond de 4.500 m² groot. Hiermee komt het totaal aantal warenhuizen op 64.

 

V&D vernieuwt winkels

Daarnaast zijn of worden dit jaar zeven winkels compleet vernieuwd. Rotterdam, Groningen en Maastricht zijn recent opgeleverd, waar naast de toevoeging van diverse merken ook de kinderafdelingen zijn verbouwd en uitgebreid. Eerder dit jaar zijn de vestigingen van V&D in Dordrecht, Amsterdam-Noord en Zwolle vernieuwd en op dit moment wordt de vestiging in Leiden in een nieuw jasje gestoken.

 

De afgelopen jaren was La Place evenwel het meest winstgevende deel van het warenhuisbedrijf. Ook werden er zelfstandige vestigingen geopend en stapte het bedrijf in evenementcatering. La Place verkoopt tegenwoordig eveneens kant-en-klare maaltijden voor thuisconsumptie en is rond de feestdagen zeer actief met buffetten voor particulieren.

 

 

- redactie Nederland en Marjanne Wassink

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top