Landmarkt: veelbelovend nieuw concept in Amsterdam

Het eerste filiaal van de nieuwe foodformule "Landmarkt" opende donderdag 7 april in Amsterdan Noord. Hein Strijker nam voor RetailDetail een kijkje en testte of Landmarkt zijn ambitieuze belofte « een overdekte markplaats » te zijn « met de beste versproducten zoveel als mogelijk direct bij de producent/boerderij geselecteerd en tegen concurrerende prijzen » waarmaakt.

Een charmante (super)markt

We treffen een winkel met een totale oppervlakte van om en bij de 1.200m² (700 m² VVO) waarop in totaal +/- 2.000 producten verkocht worden. Naast de winkel heeft Landmarkt bovendien een restaurant met zowat 50 zitplaatsen, een terras en een Zuid-Europees lijkende bar waar de maaltijden vers bereid worden door een kok en zijn team.

 

Het assortiment in de winkel is grofweg in te delen in twee groepen:

1) Typische Landmarktproductgroepen (brood, AGF, kaas, vlees en vis) worden ruim uitgemeten met een breed en diep assortiment, hoogwaardige uitstraling en dito service. Het brood wordt verzorgd door Du Perron (Market Food Group BV) met een breed scala authentieke, biologische brood- en banketproducten. Vlees en vis worden door een exclusieve samenwerkingspartner per productgroep ingevuld. Enkel AGF en kaas zijn productgroepen die daadwerkelijk door diverse lokale ondernemers aangeleverd worden.

 

De uitstraling van Landmarkt is er één waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Er is veel te zien, veel te ruiken, veel te proeven en veel te horen. De productgroepen brood, vlees en vis worden bijvoorbeeld gepresenteerd in afgebakende ruimtes die een eigen identiteit, winkelpersoneel en sfeer ademen. Zo worden de producten aangeprezen door vakmensen die als marktkooplui hun waar staan te promoten. De belofte van markt met hoogwaardige producten wordt op die manier volop waargemaakt.

 

2) Overig assortiment food/non-food. Om consumenten toe te laten al hun boodschappen bij Landmarkt te doen zonder al te veel ruimte te gebruiken, vult Landmarkt aan met een breed, doch ondiepe selectie van A-merken en private labels/lokale labels en wat specifieke producten gericht op moslims. Alle basics zijn voorhanden, maar voor specifieke ontbijtproducten, zuivel, wijn en non-food producten is de keuze beperkt. Laat staan voor een keuze van A-merk, private label, special label en white label per producttype. Hiervoor is de ruimte domweg te beperkt.

 

Eigenzinnig en ambachtelijk

De instore uitstraling is professioneel en industrieel met veel wit, staal en hout. De productpresentatie is ambachtelijk en verzorgd, soms aangevuld met een aardig detail in het verlengde van de "missie" van Landmarkt (een traditionele kar met fruit, een boom en een voorsteven van een Nederlands schip). De schappenrekken lijken uit de inboedel van een bouwmarkt te zijn overgenomen, maar voldoen prima bij het imago van eerlijke retailer.

 

De winkelinrichting is eigenlijk het beste voor te stellen als een kruising tussen de formules Marqt en La Place. In de merkcommunicatie kiest Landmarkt dan weer eigenzinnig voor een logo waarbij "het doodshoofd en de botten" van een piratenvlag ingeruild zijn voor een appel en mes en vork. Basiskleuren achter de formule zijn fluoriserend roze en groen/geel (wat associaties met kleuren van een « echte » markt oproept).

 

Lokaal Amsterdam

Landmarkt ligt een tikkeltje verscholen naast de Schellingwouderbrug in Amsterdam Noord. Toch is de locatie zo gek nog niet. Er is gelegenheid voor gratis parkeren, een groot terras, een tuin voor eigen gewassen en veel traffic en exposure-mogelijkheid dankzij de brug en de duizenden auto's die er dagelijks langs rijden.

Landmarkt kiest met die locatie bewust de doelgroep van lokale bewoners van de omliggende wijken Ijburg, Landelijk Noord, Amsterdam Noord en Zeeburg/Oost. De grote groep van toeristen en dagjesmensen zijn geen primaire keuze, maar altijd welkom volgens oprichter Harm van Dijk.


Een voldane belofte

Landmarkt lijkt zijn centrale belofte van overdekte markt voor mooie producten met regionale binding voor het grootste deel waar te maken. Het winkelconcept springt bovendien in het oog door een unieke combinatie van winkel én restaurant met verse maaltijden. Onder meer dankzij die originele winkel- en eetbeleving, wordt Landmarkt ongetwijfeld een geduchte concurrent van Marqt, het enseigne dat in Amsterdam al eerder in het gat sprong tussen de supermarkten en de biologische winkels.

 

- Hein Strijker

 


 

Het eerste filiaal van de nieuwe foodformule "Landmarkt" opende donderdag 7 april in Amsterdan Noord. Hein Strijker nam voor RetailDetail een kijkje en testte of Landmarkt zijn ambitieuze belofte « een overdekte markplaats » te zijn « met de beste versproducten zoveel als mogelijk direct bij de producent/boerderij geselecteerd en tegen concurrerende prijzen » waarmaakt.

Een charmante (super)markt

We treffen een winkel met een totale oppervlakte van om en bij de 1.200m² (700 m² VVO) waarop in totaal +/- 2.000 producten verkocht worden. Naast de winkel heeft Landmarkt bovendien een restaurant met zowat 50 zitplaatsen, een terras en een Zuid-Europees lijkende bar waar de maaltijden vers bereid worden door een kok en zijn team.

 

Het assortiment in de winkel is grofweg in te delen in twee groepen:

1) Typische Landmarktproductgroepen (brood, AGF, kaas, vlees en vis) worden ruim uitgemeten met een breed en diep assortiment, hoogwaardige uitstraling en dito service. Het brood wordt verzorgd door Du Perron (Market Food Group BV) met een breed scala authentieke, biologische brood- en banketproducten. Vlees en vis worden door een exclusieve samenwerkingspartner per productgroep ingevuld. Enkel AGF en kaas zijn productgroepen die daadwerkelijk door diverse lokale ondernemers aangeleverd worden.

 

De uitstraling van Landmarkt is er één waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Er is veel te zien, veel te ruiken, veel te proeven en veel te horen. De productgroepen brood, vlees en vis worden bijvoorbeeld gepresenteerd in afgebakende ruimtes die een eigen identiteit, winkelpersoneel en sfeer ademen. Zo worden de producten aangeprezen door vakmensen die als marktkooplui hun waar staan te promoten. De belofte van markt met hoogwaardige producten wordt op die manier volop waargemaakt.

 

2) Overig assortiment food/non-food. Om consumenten toe te laten al hun boodschappen bij Landmarkt te doen zonder al te veel ruimte te gebruiken, vult Landmarkt aan met een breed, doch ondiepe selectie van A-merken en private labels/lokale labels en wat specifieke producten gericht op moslims. Alle basics zijn voorhanden, maar voor specifieke ontbijtproducten, zuivel, wijn en non-food producten is de keuze beperkt. Laat staan voor een keuze van A-merk, private label, special label en white label per producttype. Hiervoor is de ruimte domweg te beperkt.

 

Eigenzinnig en ambachtelijk

De instore uitstraling is professioneel en industrieel met veel wit, staal en hout. De productpresentatie is ambachtelijk en verzorgd, soms aangevuld met een aardig detail in het verlengde van de "missie" van Landmarkt (een traditionele kar met fruit, een boom en een voorsteven van een Nederlands schip). De schappenrekken lijken uit de inboedel van een bouwmarkt te zijn overgenomen, maar voldoen prima bij het imago van eerlijke retailer.

 

De winkelinrichting is eigenlijk het beste voor te stellen als een kruising tussen de formules Marqt en La Place. In de merkcommunicatie kiest Landmarkt dan weer eigenzinnig voor een logo waarbij "het doodshoofd en de botten" van een piratenvlag ingeruild zijn voor een appel en mes en vork. Basiskleuren achter de formule zijn fluoriserend roze en groen/geel (wat associaties met kleuren van een « echte » markt oproept).

 

Lokaal Amsterdam

Landmarkt ligt een tikkeltje verscholen naast de Schellingwouderbrug in Amsterdam Noord. Toch is de locatie zo gek nog niet. Er is gelegenheid voor gratis parkeren, een groot terras, een tuin voor eigen gewassen en veel traffic en exposure-mogelijkheid dankzij de brug en de duizenden auto's die er dagelijks langs rijden.

Landmarkt kiest met die locatie bewust de doelgroep van lokale bewoners van de omliggende wijken Ijburg, Landelijk Noord, Amsterdam Noord en Zeeburg/Oost. De grote groep van toeristen en dagjesmensen zijn geen primaire keuze, maar altijd welkom volgens oprichter Harm van Dijk.


Een voldane belofte

Landmarkt lijkt zijn centrale belofte van overdekte markt voor mooie producten met regionale binding voor het grootste deel waar te maken. Het winkelconcept springt bovendien in het oog door een unieke combinatie van winkel én restaurant met verse maaltijden. Onder meer dankzij die originele winkel- en eetbeleving, wordt Landmarkt ongetwijfeld een geduchte concurrent van Marqt, het enseigne dat in Amsterdam al eerder in het gat sprong tussen de supermarkten en de biologische winkels.

 

- Hein Strijker

 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

07/08/2017

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België

04/08/2017

Supermarkten in Nederland, Duitsland en België hebben toch besloten om een aantal eieren uit de winkelrekken te halen. Bij de vooral Nederlandse pluimveebedrijven waar die eieren vandaan kwamen werd de giftige stof fipronil aangetroffen.

Back to top