Leegstand winkelpanden neemt fors toe

Het percentage winkelpanden dat leeg staat gaat de komende jaren in Nederland explosief groeien. Van ongeveer 6 procent nu naar 10 procent in 2020, zo stelt vastgoedexpert Locatus in een voorspelling.

 

Het steeds maar bijbouwen van nieuwe winkels in combinatie met de vergrijzing en de verschuiving van omzet van fysieke winkels naar internet zijn de belangrijkste oorzaken voor het groeiende overschot. In sommige provincies kan het percentage leegstand toenemen tot 30 procent.

 

Investeerders zijn nu nog veel te optimistisch over de kansen van nieuwe winkelgebieden. Gemeenten en provincies houden bovendien onvoldoende de regie om het overschot te voorkomen. Nederland heeft het grootste aantal winkelmeters per hoofd van de bevolking van Europa, zo blijkt uit cijfers van vastgoedbemiddelaar Jones LaSalle.

Het percentage winkelpanden dat leeg staat gaat de komende jaren in Nederland explosief groeien. Van ongeveer 6 procent nu naar 10 procent in 2020, zo stelt vastgoedexpert Locatus in een voorspelling.

 

Het steeds maar bijbouwen van nieuwe winkels in combinatie met de vergrijzing en de verschuiving van omzet van fysieke winkels naar internet zijn de belangrijkste oorzaken voor het groeiende overschot. In sommige provincies kan het percentage leegstand toenemen tot 30 procent.

 

Investeerders zijn nu nog veel te optimistisch over de kansen van nieuwe winkelgebieden. Gemeenten en provincies houden bovendien onvoldoende de regie om het overschot te voorkomen. Nederland heeft het grootste aantal winkelmeters per hoofd van de bevolking van Europa, zo blijkt uit cijfers van vastgoedbemiddelaar Jones LaSalle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top