Leegstand winkelpanden neemt snel toe. | RetailDetail

Leegstand winkelpanden neemt snel toe.

De leegstand van winkelpanden is in Nederland het afgelopen jaar met liefst 10 procent toegenomen. Daarmee neemt de daling zowel absoluut als relatief toen. Er staan in Nederlandse winkelstraten intussen 13.259 panden leeg, zo blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Locatus.

 

De onderzoekers wijten de toename van de leegstand nog altijd aan de economische crisis en de consument die de hand op de knip houdt. Het aantal vierkante meter winkeloppervlak blijft echter wel groeien. In het afgelopen jaar is voor 430.000 vierkante meter aan winkelpanden bijgebouwd. Een groei van het totaal met 1,5 procent. Dit komt door de bouw van nieuwe projecten of vergroting van bestaande winkelpanden.

 

De provincies Limburg en Zeeland hebben te kampen met de meeste leegstand, in Noord-Holland blijft dit het beperktst. De leegstand is overigens vooral te vinden in de ringstraten rond de centra en winkelstraten buiten het centra zonder veel aanloop, de zogenoemde C-locaties. De centra van Schiedam en Geleen staat het meest leeg onder de grotere plaatsen. Echt is met 21 procent de koploper in deze lijst.

De leegstand van winkelpanden is in Nederland het afgelopen jaar met liefst 10 procent toegenomen. Daarmee neemt de daling zowel absoluut als relatief toen. Er staan in Nederlandse winkelstraten intussen 13.259 panden leeg, zo blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Locatus.

 

De onderzoekers wijten de toename van de leegstand nog altijd aan de economische crisis en de consument die de hand op de knip houdt. Het aantal vierkante meter winkeloppervlak blijft echter wel groeien. In het afgelopen jaar is voor 430.000 vierkante meter aan winkelpanden bijgebouwd. Een groei van het totaal met 1,5 procent. Dit komt door de bouw van nieuwe projecten of vergroting van bestaande winkelpanden.

 

De provincies Limburg en Zeeland hebben te kampen met de meeste leegstand, in Noord-Holland blijft dit het beperktst. De leegstand is overigens vooral te vinden in de ringstraten rond de centra en winkelstraten buiten het centra zonder veel aanloop, de zogenoemde C-locaties. De centra van Schiedam en Geleen staat het meest leeg onder de grotere plaatsen. Echt is met 21 procent de koploper in deze lijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.