Leegstand winkelpanden neemt snel toe.

De leegstand van winkelpanden is in Nederland het afgelopen jaar met liefst 10 procent toegenomen. Daarmee neemt de daling zowel absoluut als relatief toen. Er staan in Nederlandse winkelstraten intussen 13.259 panden leeg, zo blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Locatus.

 

De onderzoekers wijten de toename van de leegstand nog altijd aan de economische crisis en de consument die de hand op de knip houdt. Het aantal vierkante meter winkeloppervlak blijft echter wel groeien. In het afgelopen jaar is voor 430.000 vierkante meter aan winkelpanden bijgebouwd. Een groei van het totaal met 1,5 procent. Dit komt door de bouw van nieuwe projecten of vergroting van bestaande winkelpanden.

 

De provincies Limburg en Zeeland hebben te kampen met de meeste leegstand, in Noord-Holland blijft dit het beperktst. De leegstand is overigens vooral te vinden in de ringstraten rond de centra en winkelstraten buiten het centra zonder veel aanloop, de zogenoemde C-locaties. De centra van Schiedam en Geleen staat het meest leeg onder de grotere plaatsen. Echt is met 21 procent de koploper in deze lijst.

De leegstand van winkelpanden is in Nederland het afgelopen jaar met liefst 10 procent toegenomen. Daarmee neemt de daling zowel absoluut als relatief toen. Er staan in Nederlandse winkelstraten intussen 13.259 panden leeg, zo blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Locatus.

 

De onderzoekers wijten de toename van de leegstand nog altijd aan de economische crisis en de consument die de hand op de knip houdt. Het aantal vierkante meter winkeloppervlak blijft echter wel groeien. In het afgelopen jaar is voor 430.000 vierkante meter aan winkelpanden bijgebouwd. Een groei van het totaal met 1,5 procent. Dit komt door de bouw van nieuwe projecten of vergroting van bestaande winkelpanden.

 

De provincies Limburg en Zeeland hebben te kampen met de meeste leegstand, in Noord-Holland blijft dit het beperktst. De leegstand is overigens vooral te vinden in de ringstraten rond de centra en winkelstraten buiten het centra zonder veel aanloop, de zogenoemde C-locaties. De centra van Schiedam en Geleen staat het meest leeg onder de grotere plaatsen. Echt is met 21 procent de koploper in deze lijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top