Lidl en Plus spelen in op Suikerfeest | RetailDetail

Lidl en Plus spelen in op Suikerfeest

Supermarktketens Lidl en Plus spelen dit jaar voor het eerst in op het aanstaande Suikerfeest voor moslims. Lidl breidt het assortiment uit met extra lekkernijen en halal-producten, terwijl Plus in de winkels de nadruk legt op allerhande luxeproducten die bij de feestmaaltijden kunnen worden gebruikt.

Dat meldt het vakblad Levensmiddelenkrant na een rondvraag langs winkelketens. Het Suikerfeest vormt het einde van de jaarlijkse vastenperiode en begint na afloop van de Ramadan. Afhankelijk van de religieuze school binnen de Islam begint het Suikerfeest op 30 of 31 augustus. Het Suikerfeest duurt in totaal drie dagen.

Deskundigen vragen zich af waarom niet meer supermarkten op het feest inspelen, dat vergelijkbaar is met Kerstmis voor veel andere Nederlanders. Volgens deskundigen hebben vooral jonge moslims behoefte aan gemaksproducten om zichzelf en hun families te verwennen. Het politieke klimaat in Nederland is mogelijk een reden waarom veel supermarkten zich hier niet aan wagen.

Supermarktketens Lidl en Plus spelen dit jaar voor het eerst in op het aanstaande Suikerfeest voor moslims. Lidl breidt het assortiment uit met extra lekkernijen en halal-producten, terwijl Plus in de winkels de nadruk legt op allerhande luxeproducten die bij de feestmaaltijden kunnen worden gebruikt.

Dat meldt het vakblad Levensmiddelenkrant na een rondvraag langs winkelketens. Het Suikerfeest vormt het einde van de jaarlijkse vastenperiode en begint na afloop van de Ramadan. Afhankelijk van de religieuze school binnen de Islam begint het Suikerfeest op 30 of 31 augustus. Het Suikerfeest duurt in totaal drie dagen.

Deskundigen vragen zich af waarom niet meer supermarkten op het feest inspelen, dat vergelijkbaar is met Kerstmis voor veel andere Nederlanders. Volgens deskundigen hebben vooral jonge moslims behoefte aan gemaksproducten om zichzelf en hun families te verwennen. Het politieke klimaat in Nederland is mogelijk een reden waarom veel supermarkten zich hier niet aan wagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.