Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top