Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Winst Amazon krijgt flinke klap

28/07/2017

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Back to top