Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

17/07/2017

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Kopen.nl heeft een nieuwe eigenaar gevonden

13/07/2017

De domeinnaam Kopen.nl, die in handen was van de curatoren van Macintosh, heeft met YoungMinded een nieuwe eigenaar gevonden. Dat is ook het bedrijf achter vergelijkingssite GSMacties.nl.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Back to top