Loyaliteit ook bij e-commerce van tel.

Webwinkeliers beseffen nog onvoldoende dat de online loyaliteit van klanten essentieel is voor hun toekomst. Op het gebied van e-tailing zal er de volgende jaren een hevige concurrentiestrijd worden uitgevochten. Het opbouwen van stevige klantenrelaties is daarom de sleutel tot succes. 


De groep mensen die nog nooit een online aankoop heeft gedaan, wordt steeds kleiner. Het aantal webshops groeit dan ook aan ijltempo. In Nederland is volgens de studie Retail 2020 e-commerce de markt die de laatste twee jaar het hevigst groeit. Ook in België rijzen de webshops als paddenstoelen uit de grond.


 Bedrijven zullen zich moeten onderscheiden van de concurrentie. Ze moeten zorgen voor differentiatie. Want zoals de topman van webwinkel Proxis.be&Azur.be al zei: “De concurrentie is slechts één klik verwijderd”.  Consumenten moeten echt voelen dat ze persoonlijk worden bediend.  Ook de service na verkoop speelt hierin een grote rol. Wat echter vooral invloed heeft op de klanten is de website. Een mooi design zou  hun aankoopbeslissing voor 67% beïnvloeden. 


De usability van de internetshop zorgt dat het voor mensen aangenaam vertoeven is op de website. Een handige zoekfunctie, geen te ingewikkelde betalingsprocessen en snelle registratiemethoden maken dat consumenten meer tijd op een site doorbrengen.


Redenen om frequent terug te keren naar de e-shop zijn dan weer de ratings en reviews op sociale media. Het is dan ook zeer belangrijk voor de producent is om al deze comments en ratings te analyseren en er mee aan de slag te gaan.  Als een e-tailer luistert naar wat de klant te zeggen heeft en hier iets mee doet, creëert hij loyaliteit. Loyale klanten zijn bereid een hogere prijs te betalen voor een gekend product, waar ze al goede ervaringen mee hebben. Ze kopen dus meer – en vaker – en zorgen voor een positieve mond-tot-mond reclame. 

Webwinkeliers beseffen nog onvoldoende dat de online loyaliteit van klanten essentieel is voor hun toekomst. Op het gebied van e-tailing zal er de volgende jaren een hevige concurrentiestrijd worden uitgevochten. Het opbouwen van stevige klantenrelaties is daarom de sleutel tot succes. 


De groep mensen die nog nooit een online aankoop heeft gedaan, wordt steeds kleiner. Het aantal webshops groeit dan ook aan ijltempo. In Nederland is volgens de studie Retail 2020 e-commerce de markt die de laatste twee jaar het hevigst groeit. Ook in België rijzen de webshops als paddenstoelen uit de grond.


 Bedrijven zullen zich moeten onderscheiden van de concurrentie. Ze moeten zorgen voor differentiatie. Want zoals de topman van webwinkel Proxis.be&Azur.be al zei: “De concurrentie is slechts één klik verwijderd”.  Consumenten moeten echt voelen dat ze persoonlijk worden bediend.  Ook de service na verkoop speelt hierin een grote rol. Wat echter vooral invloed heeft op de klanten is de website. Een mooi design zou  hun aankoopbeslissing voor 67% beïnvloeden. 


De usability van de internetshop zorgt dat het voor mensen aangenaam vertoeven is op de website. Een handige zoekfunctie, geen te ingewikkelde betalingsprocessen en snelle registratiemethoden maken dat consumenten meer tijd op een site doorbrengen.


Redenen om frequent terug te keren naar de e-shop zijn dan weer de ratings en reviews op sociale media. Het is dan ook zeer belangrijk voor de producent is om al deze comments en ratings te analyseren en er mee aan de slag te gaan.  Als een e-tailer luistert naar wat de klant te zeggen heeft en hier iets mee doet, creëert hij loyaliteit. Loyale klanten zijn bereid een hogere prijs te betalen voor een gekend product, waar ze al goede ervaringen mee hebben. Ze kopen dus meer – en vaker – en zorgen voor een positieve mond-tot-mond reclame. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

26/07/2017

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Back to top