“Klassieke retail zal nooit toenemende vraag in Afrika kunnen volgen” | RetailDetail

“Klassieke retail zal nooit toenemende vraag in Afrika kunnen volgen”

“Klassieke retail zal nooit toenemende vraag in Afrika kunnen volgen”

Jeremy Hodara, CEO van de Africa Internet Group, gelooft dat enkel de online retail de stijgende vraag op het Afrikaanse continent kan volgen. Daar ziet hij veel kansen weggelegd voor zijn eigen bedrijf, dat nu al actief is in 26 Afrikaanse landen.

Grote ambities

De Africa Internet Group werd iets meer dan vier jaar geleden opgericht, onder andere met dank aan een investering van het Duitse Rocket Internet, en verdrievoudigde vorig jaar zijn omzet van 288 miljoen euro. De groep heeft echter nog grotere ambities en blijft dan ook zwaar investeren, ook al levert dat voorlopig enkel rode cijfers op.

 

“Als we stoppen met investeren in marketing, dan verliezen we onze groei, maar zouden we wel geld verdienen. Wij geloven echter dat snelle groei en het winnen van marktaandeel waarde creëren. Wij willen in Afrika niet de grootste e-commercesite worden, maar wel de grootste distributeur, en we doen er alles aan om dat doel te bereiken”, aldus Hodara aan het Franse LSA.

 

Momenteel is de groep (met verschillende bedrijven) al in 26 Afrikaanse landen aanwezig: zo is het in Nigeria met Jumia de grootste e-commercespeler, maar heeft het met Kaymu ook een website die doorverwijst naar kleinere handelaars en met AIGx een eigen logistiek bedrijf in handen.

 

Problemen met infrastructuur en veiligheid

Volgens Hodara zijn er dan ook zeer grote kansen voor de online retail in Afrika, waar fysieke retail op heel wat problemen stuit. Hij geeft als voorbeeld Lagos: met twintig miljoen inwoners is dat de grootste stad van Nigeria, maar het beschikt slechts over twee winkelcentra. Er zijn plannen van fysieke retailers om uit te breiden, maar volgens Hodara kan dat nooit snel genoeg gaan, omdat de infrastructuur in het land niet in orde is en omdat het er gewoon niet veilig is.

 

 Omwille van de onderontwikkeling van de fysieke retail in Afrika gelooft Hodara dat e-commerce goed kan zijn voor 30 tot 40% van de totale omzet. In een land als de Verenigde Staten is dat momenteel ongeveer 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.