“Luxeretail online in 2019 goed voor bijna 38,5 miljard euro” | RetailDetail

“Luxeretail online in 2019 goed voor bijna 38,5 miljard euro”

“Luxeretail online in 2019 goed voor bijna 38,5 miljard euro”

De wereldwijde luxeretail online zal in 2019 ongeveer 41,67 miljard dollar omzet genereren, zo verwacht marktonderzoeksbureau Technavio. Opvallend: het zijn vooral de multimerkensites die de dans leiden.

 

4 online department stores in top-5

Volgens Technavio was de wereldwijde luxeretail online in 2014 goed voor 21,43 miljard dollar, hetzij ruim 19,7 miljard euro. De e-commerce voor luxegoederen groeit echter met ruim 14% per jaar, waardoor het marktonderzoeksbureau de omzet in 2019 ziet afklokken op een slordige 38,5 miljard euro.

 

Opvallend: de online department stores ‑ webshops die meerdere merken verkopen ‑ leiden de dans. “Online department stores waren er sneller bij dan monobrands om nieuwe diensten aan te bieden zoals kosteloze levering en gratis retourzending, wat de online ervaring vereenvoudigde en het koopcomfort van de klanten verhoogde”, schrijft Vijay Sirathi van Technavio in zijn rapport “Global Luxury Etailing Market 2015-2019”. En de consument weet dat duidelijk te appreciëren.

 

Volgens Technavio steken vijf spelers, gerekend naar hun omzetbijdrage tot de totale online omzet op de luxeretailmarkt, momenteel met kop en schouders boven de rest uit. Nordstrom (met zijn gelijknamige webshop, zijn outlet Nordstrom Rack, flash sale site HauteLook en mannenmodedienst Trunk Club) heeft met 11,67% het grootste marktaandeel.

 

Neiman Marcus Group (Neiman Marcus, Bergdorf Goodman en Horchow) is tweede met 5,36% marktaandeel. Nummer drie is Saks Fifth Avenue, eigendom van het Canadese Hudson’s Bay, met een marktaandeel van 4,2%. Op vier komen we Ralph Lauren tegen, de enige monomerkverkoper in het lijstje. Net-A-Porter vervolledigt de top-5.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.