“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

 

Samenwerken is de sleutel

Tijdens een paneldebat op het RetailDetail Omnichannel Congress gaat Jan Huysmans, director electronics bij bol.com, in gesprek met retailers die al dan niet verkopen via online marktplaatsen. Bedoeling is om inzicht te geven in de do’s-and-don’ts van het verkopen op een marktplaats als bol.com.

 

Hoeveel verkooppartners werken nu al samen met het bol.com platform in België?

J.H.: “Sinds 2014 heeft bol.com zijn winkels ook in België opengesteld voor het assortiment van andere winkeliers. In Nederland is dat al het geval sinds 2011. Inmiddels werken we samen met zo’n 2.000 Belgische ondernemers, 19.000 in totaal. Gemiddeld gaat één op de drie bestellingen via een partner van ons en dat zal in de toekomst steeds verder toenemen.

 

Zij verkopen via ons hun aanbod, met het voordeel dat ze kunnen profiteren van de e-commerce-expertise en het bereik van bol.com (8 miljoen klanten, waarvan 1,7 miljoen Belgische), onder andere richting Nederlandse consumenten. Andersom hebben deze partijen vaak veel kennis van assortiment en zijn ze daarom van toegevoegde waarde op ons aanbod en voor onze klanten, zowel in België als Nederland.”

 

Wat betekent de kracht van het bol.com-platform voor deze externe retailers?

J.H.: “Wij geloven dat samenwerken en netwerken de sleutel is om de klant het beste te kunnen bieden. Bij de samenwerking is het van belang dat je gebruikt maakt van elkaars expertise. Door samen te werken met andere winkeliers kunnen we klanten een hoop content bieden binnen een specifiek segment. Daarnaast hebben wij in de afgelopen 19 jaar veel kennis opgedaan van online retail. Door deze kennis te combineren met productkennis zijn wij ervan overtuigd dat we consumenten een nog beter aanbod kunnen bieden.

 

Voor winkeliers biedt ons verkopersmodel de kans om ook online succesvol te zijn, een groot bereik te hebben en zowel consumenten in Nederland als België te bereiken. Ze liften mee op het merk bol.com en hoeven zelf niet de expertise van online retail in huis te halen: ze kunnen zich concentreren op hun eigen expertise. We werken met hen samen op basis van ‘no cure no pay’: partners betalen alleen als ze daadwerkelijk een verkoop hebben gedaan. Ze kunnen hun aanbod dus altijd eerst gratis in onze winkel zetten om te proberen of het voor hen werkt.”

 

Zo toegankelijk mogelijk

Behoud je als partner dan wel je eigenheid, je identiteit?

J.H.: “Het is voor onze verkooppartners mogelijk om informatie over hun winkel toe te voegen aan hun persoonlijke winkelpagina binnen bol.com. Deze informatie is binnen de winkel van bol.com zichtbaar voor klanten. Door op de naam of logo te klikken, komen klanten op deze persoonlijke winkelpagina. Hier staat informatie over de betreffende winkel, contactgegevens en voorwaarden. Bovendien zien klanten hier hoe andere klanten deze partner beoordelen en vinden ze een overzicht van het aanbod. Ook zie je de verkopende naam bij het aanbod staan: “verkoop door….”.  En je kan zelf je pakketjes versturen, in een eigen verzenddoos bijvoorbeeld.”

 

Hoe blijven externe verkopers vindbaar in het enorme aanbod op bol.com?

J.H.: “We maken onze winkel zo toegankelijk mogelijk voor onze partners, zowel aan de ‘voorkant’ als aan de ‘achterkant’ van de winkel. Daarnaast vinden we het belangrijk om onze klanten keuze te bieden. Dat betekent dat we soms ook artikelen dubbel hebben. In dat geval kan de klant op basis van beschikbaarheid, prijs en levering zelf bepalen wat voor hem/haar het beste aanbod is, want voor ons maakt het niet uit of dat een bestelling via een partner is, of rechtstreeks bij ons. Zo lang we een aanbod hebben dat aansluit bij de wensen van de klant is het goed.

 

Indien een partner een uniek artikel of iets dat op bol.com nog niet te koop is, kan aanbieden, sneller kan leveren dan andere verkopers, een goede beoordeling of lagere prijzen aanbiedt binnen onze winkel, dan maakt hij kans op de beste verkooppositie bij bol.com in het koopblok. Als een klant dus een artikel zoekt en op een productpagina terechtkomt, wordt de verkooppartner als eerste getoond.”

 

Toenemende vraag

Steeds meer retailers stellen hun platformen open voor derden, denk maar aan Zalando, Blokker, Carrefour… Is dat goed voor de markt?

J.H.: “Wij zien het als de toekomst voor retail. Door gebruik te maken van elkaars expertises kunnen we consumenten de beste service bieden en aan de toenemende vraag voldoen. Want internet en met name Google heeft ervoor gezorgd dat online, en ook steeds vaker webwinkels, de plek is waar een klant zijn zoektocht begint. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vragen zoals ‘wat is populair speelgoed’, of ‘wat geef ik mijn vrouw cadeau’.”

 

Merkt bol.com iets van een inhaalbeweging bij de Belgische shopper, wat betreft online kopen?

J.H.: “Online retail groeit in een recordtempo en is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Consumenten zijn steeds meer gewend aan online winkelen en wennen er aan dat er steeds meer online te vinden is. Dit is voor ons ook een reden geweest om onze winkel open te stellen voor andere verkopers. Inmiddels verkopen wij bijna 16 miljoen artikelen en hebben wij meer dan 8 miljoen actieve klanten in Nederland en België. Dagelijks wordt onze winkel door bijna 1,5 miljoen mensen bezocht.

 

Die klanten verwachten steeds meer online te vinden en optimaal bediend te worden. Het is dus ontzettend belangrijk geworden om als retailer aanwezig te zijn waar de vraag ontstaat, en dat is meer dan ooit online. De afgelopen jaren groeien wij gemiddeld met 30-35% per jaar en in België is deze groei zelfs nog groter. We merken dus zeker dat Belgische shoppers steeds vaker online winkelen. Ook koopt de Belgische klant tegenwoordig in evenveel categorieën dan de Nederlandse. Dit was enkele jaren geleden nog beduidend lager. We zien dus dat onze Belgische klanten het online koopgedrag steeds verder uitbreiden binnen onze winkel.”

 

 

Jan Huysmans gaat in debat met andere retailers tijdens het RetailDetail Omnichannel Congress, dat plaatsvindt op donderdag 1 maart in Utopolis Mechelen. Wacht niet te lang met het bestellen van je tickets, want de inschrijvingen lopen volop. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren.