14% bestellingen Nederlandse webwinkels uit buitenland | RetailDetail

14% bestellingen Nederlandse webwinkels uit buitenland

14% bestellingen Nederlandse webwinkels uit buitenland

In het eerste kwartaal van 2014 is het aantal bestellingen bij Nederlandse webwinkels die uit het buitenland kwamen bijna verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal van een jaar eerder.

Inhaalbeweging

In het eerste kwartaal van 2014 kwamen 14 procent van de bestelling bij Nederlandse webshops uit het buitenland. Vorig jaar lag dat aantal nog op 8 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Paazl, dat miljoenen pakketzendingen van meer dan zeshonderd online retailers in zijn onderzoek betrok.

 

Bernard Schreiner, directeur van Paazl, zegt dat Nederland daarmee bezig is aan een inhaalbeweging. In Duitsland bijvoorbeeld waren 27 procent van de bestellingen uit het buitenland en in het Verenigd Koninkrijk lag dat aantal op 24 procent, zo schrijft Webwinkelblog naar cijfers van Shopping 2020.

 

Stijgend vertrouwen

De meeste bestellingen komen vanuit België, dat 58 procent van de buitenlandse orders voor zijn rekening neemt. Vorig jaar lag dat aantal nog op 67 procent. 18 procent komt vanuit Duitsland, 8 procent uit het Verenigd Koninkrijk en 7 procent uit Frankrijk. Zes procent van de bestellingen komen van buiten Europa. In 2013 was dat nog maar één procent.

 

"Online retailers vinden steeds makkelijker aansluiting bij de juiste vervoerders. Ook stijgt het vertrouwen van de consument in bestellen over de grens. Dit zal alleen maar verder verbeteren nu de Europese wetgeving voor cross-border e-commerce volgende maand van kracht wordt. Met onze traditie als handelsland zou het zomaar kunnen dat over enkele jaren de helft van onze bestellingen uit het buitenland komt", besluit Bernard Schreiner.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.