13,7 miljard euro over heel 2014
In totaal werden er 90,7 miljoen aankopen online gedaan, goed voor vijf procent van het totale aantal aankopen. Het zijn dus vooral grote aankopen die online gebeuren, volgens cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
In het derde kwartaal gaven alle Nederlanders online 3,02 miljard euro uit, ongeveer evenveel als in het tweede kwartaal. Dat bedrag is goed voor 16,3 procent van alle bestedingen, iets meer dan in het tweede kwartaal. In absolute aantallen werden er 30,6 miljoen bestedingen gedaan, een half miljoen meer dan in het tweede kwartaal.
“We verwachten dat het vierde kwartaal, waarin ook de online Sinterklaas- en kerstaankopen van dit jaar worden meegenomen, goed is voor meer dan 31 miljoen online aankopen. Dit zal online retailers een omzet van zo’n 3,9 miljard euro opleveren, waarmee de totale online omzet, dus alle online consumentenbestedingen, over heel 2014 naar verwachting uitkomt op 13,7 miljard euro”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.